tag:blogger.com,1999:blog-5772605808383799048.post6685576695608923291..comments2023-06-19T19:35:59.982+03:00Comments on בְּתוֹךְ עַמִּי: אוושת הרוח בענבליםבצלאל כהןhttp://www.blogger.com/profile/17608257592877953333noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5772605808383799048.post-9481851645542376362022-07-21T13:50:05.539+03:002022-07-21T13:50:05.539+03:00ניתן להאזין לשיעורי הרב אוריה ענבל באתר ״בית מדרש ...ניתן להאזין לשיעורי הרב אוריה ענבל באתר ״בית מדרש הגר״א״<br />https://beit-midrash-hagra.com/harav-inbalAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5772605808383799048.post-58944473901243477902020-07-14T23:35:44.028+03:002020-07-14T23:35:44.028+03:00בסופו של דבר, אוריה מוצא את עצמו צלוב לצידך (ובעצם...בסופו של דבר, אוריה מוצא את עצמו צלוב לצידך (ובעצם באופן חריף יותר ממך)<br />http://www.kolhazman.co.il/434766Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5772605808383799048.post-90011878074256683742020-02-10T22:36:41.478+02:002020-02-10T22:36:41.478+02:00את החוברת כתב הרב דודי, היא שכבה עשר שנים על המדף
...את החוברת כתב הרב דודי, היא שכבה עשר שנים על המדף<br />הרב דודי מאד ביישן, ואוריה עשה טובה והדפיס על שמו<br />הרב יהושע לא קשור בכלל לפרוייקט, והסגנון שלו שונה לגמריאחד התלמידיםnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5772605808383799048.post-48032808025448498402020-01-23T12:56:41.891+02:002020-01-23T12:56:41.891+02:00התיאור שלך את ההבדל בינינו (לשיטתם) יפה מאוד, אבל ...התיאור שלך את ההבדל בינינו (לשיטתם) יפה מאוד, אבל לדעתי זה לא מצדיק לעבור למאבק אישי, וזו בהחלט התוצאה של התנהלותם.<br />בכל אופן, הביקורת שלי בעינה עומדת, על תיאור מלאכותי ולא אמתי של כל מה שהם מכנים "תרבות המערב", אני לא הכרתי את המושג עד שאוריה בא אלי הביתה והסביר לי שאני מייצג את "תרבות המערב".בצלאל כהןhttps://www.blogger.com/profile/17608257592877953333noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5772605808383799048.post-72632641997892735322020-01-16T15:53:45.517+02:002020-01-16T15:53:45.517+02:00אני מבין את הכאב שלך וגם אני חושב שהביקורת עליך מצ...אני מבין את הכאב שלך וגם אני חושב שהביקורת עליך מצד הענבלים קיצונית מדי ולא כל כך ישרה והגונה. אבל נראה לי שיש ביניכם שוני תפיסתי גדול, וכחלק מזה - נראה לי שלא התחלת להבין את דעתם. בגדול - הם תופסים אותך כמשכיל קלאסי, מסוגם של הומברג ולווינזון, שבא לתקן ולנרמל את החרדים ולהתאים אותם לעולם הנאור. לא שהם רואים אותך כאדם רע דווקא והם אפילו מסכימים איתך בנקודות רבות, אבל לוז העניין נעוץ באידיאל הגדול שבבסיס הכול: לתפיסתם, האידיאל שלך הוא הנירמול, ההתאמה לעולם המערבי, למוסר המערבי, לחיים הנורמליים והטובים. לא חלילה שאתה רוצה למחוק את היהדות, אלא שאתה רוצה יהדות שפויה, בורגנית, משתלבת. ויש עוד להעמיק אבל אין המקום והזמן כשרים לכך. (לתפיסתם, ייתכן שאתה כפרסונה אינך כל כך עמוק ולא הגדרת לעצמך את כל ההשקפה שמאחורי דרכך ושפועלת על ידך, וכעין הגדרתו של בנימין בראון "תיאולוגיה שלא מדעת"). ואילו הם מחפשים את הדבקות באלוהים, את הנבואה, את כל האידיאלים הנבואיים והקבליים, את הייחודיות הישראלית, את משה רבינו, את האבות, את דוד ושלמה, וגם את הניצוצות הקדושים שבתוך הפילוסופיה והתרבות המערבית - אבל בלי קליפתם, ובליבת כל זה הם רואים הכרח לתקן את החיים הפרטיים והציבוריים, להשיב אותם אל הטבעיות ואל החכמה ואל היושר ואל הנעימות והיופי והשמחה - ממקור הישראליות דווקא. בקיצור: הם מזדהים עם תפיסתו של הרב קוק.<br />(אגב, יש גם שינויי ניואנסים רציניים בין יהושע לאוריה, למשל: יהושע שונא את קרן תקווה ואוריה לא). את התפיסה שלך הם רואים כסכנה כי להבנתם היא הפוכה לשלהם, כי היא מובילה בסופו של דבר (גם אם לא עלתה על דעתך כך ואינך מכוון לשם) לתרבות חסרת אלוהים, מנותקת מהשורשים הישראליים ומעורטלת מהייחודיות הישראלית. ייתכן שהם רואים צורך לבדל את עצמם ולחדד את ההבדל בינך לבינם. זרחיהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5772605808383799048.post-65026214228350932442019-06-17T15:09:07.887+03:002019-06-17T15:09:07.887+03:00אני מעתיק כאן מה שכתבתי על החוברת לפני שנתיים:
החו...אני מעתיק כאן מה שכתבתי על החוברת לפני שנתיים:<br />החוברת מתארת דיכוטומיה ברורה בין היהדות לבין העולם המערבי, ועל בסיס זה נבנית תמונת עולם שלימה.<br />בחוברת יש תיאור רחב של העולם המערבי שבעיני הכותב הוא חילוני, רלטיביסטי, שמאלני, אוהב תענוגות ונוחות, מתירני, צבוע ועוד מגוון מאפיינים שליליים. אחרי התיאור הארוך שכולל הרבה אנקדוטות שמסייעות בבניית הדמות המערבית הזו, החוברת מדגימה כיצד גם "החרדי המושפע" מאמץ את אותם ערכים, כשגם כאן משמשות בערבוביה אנקדוטות מעיתונאים חרדים (כמובן מהשבועונים) וכיו"ב. החוברת מגחיכה כמובן את תפיסת העולם המערבית / חילונית / חרדית מושפעת ומראה כיצד היא מחוסרת היגיון ובעלת סתירות פנימיות.<br />היהדות האותנטית בעיני הכותב היא כמובן כל הדברים ההפוכים, יש בה כמובן אמת אחת ויחידה, היא ימנית, מוכנה לסבל, אמתית וישרה ומאפיינת כל מידה נכונה.<br />בכל פעם שנראה שיש דמיון בין הערכים המערביים ליהדות, החוברת טורחת להבהיר שכמובן שאין שום קשר בין הדברים ואלו הם דברים שונים בתכלית.<br />המעלה של החוברת היא אפוא בקוהרנטיות שלה, היא מציגה תפיסת עולם סדורה, עם תיאור שלם של המציאות בעיני הכותב.<br />הבעיה הגדולה היא שבעוד שהמחבר מרבה לדבר בשבח האמת והמורכבות ובגנות השקר והשטחיות, הרי שהחוברת כולה מתחילתה ועד סופה רצופה שקרים וחצאי אמיתות ותיאור שטחי ורדוד של הצד שכנגד, שאם ארצה להתחיל ולפרט את הדברים יכלה הזמן והם לא יכלו. <br />גם לגביי באופן אישי, המחבר/ים בונה תילי תלים של הנחות ומסקנות מפרשנות לא ברורה של ציטוטים שלי, שמהם הוא מסיק שאני מתרפס לחילוניים ומשחיר את החרדים ועוד כהנה וכהנה. על כגון זה אין לי אלא לומר שאת בצלאל כהן שהם תוקפים גם אני אינני מעריך כלל וכלל.<br />סגנון החוברת כולו באזכור של אנשים ובציטוט מקורות ואישים, מתאים לסגנון של "יתד נאמן" ואכמ"ל.<br />הדבר שחוזר על עצמו הרבה בחוברת הוא קביעה נחרצת בסגנון "אין ולו ספר אחד חילוני שעוסק בענייני מידות", "התקשורת החרדית העצמאית לא כותבת אפילו פעם אחת ביקורת על החילוניים" ועוד כיו"ב. מקובלנו שלומר מה לא כתוב בש"ס מחייב ידיעה גדולה בהרבה מאשר מה כן כתוב בש"ס, אז בהקשר זה צריך לומר שהכותב בקיא בספרות החילונית ובתקשורת החרדית באופן חסר תקדים.בצלאל כהןhttps://www.blogger.com/profile/17608257592877953333noreply@blogger.com