tag:blogger.com,1999:blog-5772605808383799048.post8070371085884416523..comments2023-06-19T19:35:59.982+03:00Comments on בְּתוֹךְ עַמִּי: אֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָלבצלאל כהןhttp://www.blogger.com/profile/17608257592877953333noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-5772605808383799048.post-13401330804877921982016-11-05T19:19:25.773+02:002016-11-05T19:19:25.773+02:00בעיון נוסף בדברים, מצאתי כמה נקודות נוספות.
לכאורה...בעיון נוסף בדברים, מצאתי כמה נקודות נוספות.<br />לכאורה כבר בפשוטו של מקרא, ניתן לראות שנח בא לתקן את קללת אדם הראשון. כפי שנאמר בפסוק "וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ נֹחַ לֵאמֹר זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אֵרְרָהּ ה'" (בראשית ה,כט). ואמנם ברש"י שם נאמר שבימי נח התבטלה קללת "קוץ ודרדר תצמיח לך" וגם הוקלה הקללה של "בזעת אפיך תאכל לחם" ע"י המחרישה שהמציא נח. אולם בחזקוני נאמר עוד יותר מכך וז"ל: "זה ינחמנו מן האדמה, שהרי נאמר לו לאדם "ארורה האדמה בעבורך כל ימי חייך" ושנות אדם כלו לתולדות נח וחשב בלבו מה שקלקל זה יתקן זה".<br />גם בפרשתנו ניתן למצוא רמז לעניין בפסוק "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-לִבּוֹ לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת-הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו וְלֹא-אֹסִף עוֹד לְהַכּוֹת אֶת-כָּל-חַי כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי" (בראשית ח,כא), בפשוטו הפסוק מדבר על המבול אבל לכאורה התחלת הפסוק פחות מובנת שהרי במבול לא התקללה האדמה, ואמנם האבן עזרא פירש "לא אוסיף עוד לקלל - כאשר קללה ע"י אדם כי כן מכתוב ארורה האדמה". אמנם דבר זה תלוי בגירסאות שונות בגמרא בשבועות לו,א ואכמ"ל.בצלאל כהןhttps://www.blogger.com/profile/17608257592877953333noreply@blogger.com