חפש בבלוג זה

יום שלישי, 8 במאי 2018

רישום וקבלה למוסדות החינוך

במאמר שפרסמתי לאחרונה על הישיבות הקטנות, לא התייחסתי כלל לסוגיית הרישום והקבלה אליהן. נראה לי שזהו נושא חשוב בפני עצמו בכל מוסדות החינוך החרדיים, לבנים ולבנות, לקטנים ולגדולים. למרות ההבדלים הרבים בין מוסדות שונים, ובין קבוצות שונות בקהילה החרדית, נראה לי שניתן להציג את הנושאים הראויים לדיון בנידון באופן כוללני.
  1. פניה ראשונית
    נראה שהנתון החשוב ביותר הוא מי מחפש את מי? כלומר האם המוסד מחפש תלמידים או שהתלמידים מבקשים מרצונם להתקבל למוסד. כשהמוסד מחפש תלמידים הוא ינהג באופן מסוים, וכשהתלמידים משחרים לפתחו הוא עשוי פעמים רבות לנהוג באופן שונה לחלוטין.
    כמובן שבין שני המקרים שתיארתי, יש אפשרויות רבות בתווך. יתכן שהמוסד נהנה מביקוש גבוה מבחינה מספרית, אבל הוא מחפש תלמידים בעלי מאפיינים מסוימים שאינם פונים אליו. יתכן גם מוסד שאיננו מוכר ולא רבים פונים אליו, אבל הוא מעוניין למיין ולקחת רק מעט תלמידים מיוחדים על מנת ליצור לעצמו שם טוב לעתיד.
    בעבר הייתה הפניה נעשית באופן ישיר מהמועמד למוסד, אולם כיום במקומות רבים יש גורם מתווך בין המועמדים למוסדות (רשמים), זוהי תופעה שראויה לדיון נרחב על מעלותיה וחסרונותיה.
  2. מה מחפשים?
    מרבית המוסדות מבקשים לעצמם את התלמידים ה"טובים" ביותר שהם יכולים להשיג, ורק מוסדות מעטים מחפשים דווקא את התלמידים שיאתגרו אותם מבחינה חינוכית. אולם מיהו התלמיד ה"טוב" ומה הם המדדים לכך (כישרונות / התנהגות / יראת שמיים / מוטיבציה / משפחה מיוחסת / בעלי אמצעים כלכליים)? נראה שהתשובה לכך משתנה ממוסד למוסד.
  3. תהליך הבירור
    בהמשך לאמור בסעיף הקודם, ישנה משמעות גדולה לדרך בה המוסד מנסה לברר את הפרטים שהוא מעוניין לדעת על המועמד. חלק מהדברים יכולים להתברר בפגישה פנים אל פנים, או במילוי טפסים שונים, ומידע נוסף יכול להתקבל מהמוסד החינוכי הנוכחי. אולם לפרטי מידע שונים משתמשים במקורות מידע חיצוניים מעין מודיעין עצמי, ובעניין זה עלולות להיות תקלות רבות ובפרט בהלכות לשון הרע הוצאת שם רע ורכילות.
  4. השיקולים
    לכל מוסד יש את השיקולים שלו לחפש תלמידים מסוימים, אלו עשויים להיות שיקולים רוחניים, חינוכיים או פדגוגיים, והם גם עלולים להיות שיקולי יוקרה, כסף, שליטה, יצירת ביקוש וכיו"ב. ככל שמדובר בשיקולים שהם יותר לשם שמיים, כך יש לקוות שהתהליך כולו יהיה נכון יותר (לא בהכרח).
  5. קבלת ההחלטה
    במקומות מסוימים מנהל המוסד מקבל לבדו את ההחלטות על קבלה או אי קבלה, במקומות אחרים ישנה ועדה של צוות המוסד שמתכנסת ומקבלת החלטות, ובמקומות מסוימים ישנה כפיפות לוועדות רבנים או לוועדי הורים בתהליך קבלת התלמידים.
חמשת הנקודות הללו נראות לי חשובות ביותר לבירור, בין אם מדובר בגן ילדים / חיידר / בית ספר יסודי לבנות / ישיבה קטנה / תיכון לבנות / ישיבה גדולה / סמינר.
הבעיה הגדולה ביותר בסוגיה זו היא חוסר השקיפות שמוסדות רבים נוהגים בנידון, כשבמקרים רבים קשה להשיב על מרבית השאלות הללו, וכל התהליך של הרישום והקבלה נמצא תחת מעטה סודיות.
התחושה שלי היא שאחוז גבוה מאוד מהציבור נפגע קשות מכשלים שונים בתהליכי הרישום והקבלה למוסדות החינוך החרדים, ואינני מתכוון דווקא לעדות המזרח או לחרדים מודרניים.


השאלה הגדולה היא, האם יש מישהו שיכול להיכנס לעובי הקורה ולדאוג לשקיפות בתהליכים אלו?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה