חפש בבלוג זה

יום שישי, 9 באוקטובר 2015

חביב אדם שנברא בצלם

בשבת זו אנו מתחילים מחדש בקריאת התורה מבראשית, בפרשת בראשית מתוארת בריאת אדם הראשון וממנו התפתחות האנושות כולה. חז"ל בשני מקומות למדו ממעשה בריאת האדם אודות החשיבות הרבה שעלינו לנהוג בנוגע ליחסנו לאדם באשר הוא הן ברמת הכלל והן ברמת הפרט.
על היחס לאדם בכלל אמרו במסכת אבות (ג,יד)
הוא היה אומר, חביב אדם שנברא בצלם, חיבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר "כי בצלם אלקים עשה את האדם"  (בראשית ט)
בריאתו של האדם בצלם אלוקים, נועדה אפוא להזכיר לאדם מאמין כי בכל אדם העומד מולו יש חלק אלוקי ועליו לכבדו ולהימנע מלפגוע בו כחלק מעבודת השם שלו. בהגות היהודית בכלל ובתורת הקבלה והחסידות בפרט האריכו אודות נשמתו של האדם שהיא חלק אלוקי המתחבר בגוף גשמי.
על היחס לכל אדם פרטי אמרו במסכת סנהדרין (ד,ה)
לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא.
במאמר זה אנו למדים על החשיבות הטמונה בכל אדם יחיד, ובפוטנציאל הטמון בו להעמיד מתוכו עולם שלם.
שני המסרים הללו הם ערכים אוניברסליים, אין בהם חלוקה על פי אמונה דתית או מוצא לאומי, והם נכונים בנוגע לכל אדם באשר הוא.
בימים אלו אנו נדרשים להתמודד עם זילות גוברת והולכת בחיי אדם, הטרור המשתולל ללא רסן איננו מכיר בצלם האלוקים של האדם ובכך שכל אדם הוא עולם מלא. מי שמכיר בערכים הללו, איננו יכול למצוא שום עילה לפגיעה חסרת אבחנה בחיי אדם, רק בשל השתייכות לאומית או דתית או כל דבר אחר.
במאבק בהתנהגות לא-אנושית זו, עלינו להתאחד כולנו - כל אדם המאמין בחובה הבסיסית לשמור על צלם אלוקים שבאדם ולראות בכל אדם עולם מלא - ללא הבדלי דת גזע ולאום, למאבק כנגד כל התנהגות אנטי-מוסרית שנועדה לפגוע בשלומם ביטחונם בריאותם וחייהם של בני אדם. ההתנגדות וההסתייגות ממעשים פסולים אלו, איננה אמורה להיות  קשורה לשום עמדה לאומית, מדינית או ביטחונית, ועל כן המאבק בהם צריך להיות משותף וחסר פשרות וללא קשר לסכסוך הלאומי והמדיני בין העם היהודי לפלסטינים.
העברת הדיון על מעשי הטרור הנפשעים הללו למישור הלאומי היא בעיניי כניעה לטרור, שכן בדרך זו אנו מאמצים את עמדתם של הפוגעים המצדיקים את מעשיהם בנימוקים לאומיים. בדרך זו, אנו עלולים לדחוף בידינו את כל החברה הפלסטינית - גם זו המקדשת חיי אדם ומתנגדת לטרור - לזרועותיהם של הטרוריסטים.

הבה נתאחד כולנו למען המטרה המשותפת של חיזוק ערך קדושת האדם וקדושת החיים, תוך שמירה על צלם האלוקים וצלם האדם שבתוכנו.

יהי רצון שיתקיים בנו בקרוב חזון הנביא ישעיהו "וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה