חפש בבלוג זה

יום ראשון, 7 במאי 2017

צדקת "הפלס"

עיתון "הפלס" של אנשי "הפלג הירושלמי" בעריכת הרב נתן זאב גרוסמן רחוק מלייצג את עמדותיי בשלל נושאים שעל סדר היום החרדי, אני רעייתי וישיבתי מוזכרים שם מפעם לפעם כעוכרי ישראל, ואני מתאר לעצמי שאנשי העיתון לא ישמחו למצוא בי "תנא דמסייע", אולם למרות זאת אני רואה חובה להביע את תחושתי בנוגע למהלכים האחרונים שנקטה משטרת ישראל בעניינם.

נתן זאב גרוסמן (יונתן זינדל פלאש 90)
אין ספק שהטרדת גורמים שונים בשל אי פרסום בעיתון, היא מעשה חמור שיש למונעו בכל דרך אפשרית. כמו כן, ברור שהפגנות אלימות חסימת כבישים והפרעות חוזרות ונשנות לסדר הציבורי, הם דברים שמחובתה של משטרת ישראל למנוע בכל האופנים החוקיים העומדים לרשותה. אולם אי אפשר להתעלם מהרושם שהמהלכים האחרונים שנקטה משטרת ישראל לא נועדו למטרות אלו בלבד. זהות העצורים ואופן ההתנהלות המשטרתית והתקשורתית, נותנים את הרושם שהיעד המרכזי של המשטרה היא סגירתו של העיתון, או מתוך תקווה כלשהי שבעקבות סגירתו ייפסקו ההטרדות והפרות הסדר הציבורי, או בשל סיבות אחרות שבשלהם סבורה המשטרה שמוטב להביא לסגירתו של העיתון.

גם אם ניתמם ונאמין שכוונת המשטרה היא אך ורק הפסקת ההטרדות, ואין לה דבר וחצי דבר עם סגירת העיתון. ברור שהשמחה לאיד בקהילה החרדית, שבאה לידי ביטוי ניכר באתרי האינטרנט והפורומים החרדיים, לא נבעה מהרצון לסיום ההטרדות של מפרסמים, אלא מתוך רצון לראות במפלה של אנשי "הפלג הירושלמי" ומתוך תקווה גלויה לסגירת עיתון "הפלס" שהוא לצנינים בעיני הזרם המרכזי בחרדיות הליטאית.

חופש הביטוי איננו רק ערך מערבי מודרני שמקורו בהגות הליברלית, היכולת להביע באופן גלוי עמדות חריגות ודעת מיעוט היא מהיסודות החשובים ביותר בספרות חז"ל. המשנה והגמרא מרבים להביא גם את דעות היחיד והמיעוט שלא נפסקו להלכה, גם בנושאים הרגישים ביותר מבחינה אמונית הלכתית והשקפתית. הגמרא מלמדת אותנו שלדעה האמתית ניתן להגיע דווקא על ידי הטעות, מפני ש"אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן" (גיטין מג,א).

חשוב לציין, שעורך עיתון "הפלס" לא היה מעולם נושא הדגל של חופש הביטוי. עד לפני כחמש שנים, הוא ערך במשך עשרות שנים את עיתון "יתד נאמן", שניסה להשתיק כל קול אחר בציבור החרדי בכלל ובקהילה הליטאית בפרט. העיתון בראשותו הוביל את המאבק בשבועונים החרדים ומאוחר יותר באתרי האינטרנט החרדים, הכל בשם רוממות ההשקפה הטהורה שאיננה מאפשרת הבעת עמדות אחרות. אולם ברור שאין בעובדה זאת הצדקה לנהוג כלפיו כיום באותה מטבע, ויש לקוות שהוא למד בדרך הקשה את החשיבות של חופש הביטוי. (כששמעתי לפני שלוש שנים את שיחתו של מו"ר הגר"י זלושינסקי על "הרוצה לעשות כדברי בית שמאי עושה, כדברי בית הלל עושה" כנימוק לזכותו של "הפלג הירושלמי" לנהוג בדרכו, התרשמתי שהלקח נלמד).

הדבר שיש להצטער עליו ביותר הוא שהנהגת הזרם המרכזי בקהילה החרדית ליטאית, שבמשך שנים רבות חשה שקולה מושתק בעיתון "יתד נאמן" - מה שגרם להפיכה שהתבצעה בעיתון לפני חמש שנים והעברת השליטה בעיתון לידי ההנהגה הנוכחית - ממשיכה כיום באותו קו של השתקת דעות שונות, הן כלפי "הפלג הירושלמי" והן כלפי קולות אחרים בקהילה החרדית. היה ניתן לצפות שמי שחווה בעצמו את החוויה הקשה של השתקה, לא ינסה בבוא היום להשתיק את הקולות האחרים. אולם נראה שכוחה של השררה ושכרון הכוח עם יצר הנקמה, חזקים יותר מכל דבר אחר.

6 תגובות:

  1. רוב המאמר מצויין. הסוף לא. אין טעם לתת מקום ל"דעות" של הפלג הירושלמי, כי אין להם. כל הדעות כביכול שלהם הם אסופה של דברים שאותם הם מצאו כדי "לגרד את הרב שטיינמן" (לשונו של רבי עקב אדלשטיין זצ"ל) יחד עם קואליציה של קנאים ליטאים משולי השוליים המקורבים לחוגי סאטמאר.

    כל גזירת הגיוס הזאת זה פיקציה.

    בקצרה: אתה יכול להביא דעות נוספות אתה לא יכול להביא דעה לעומתית שכל כולה מתנגחת בשלך.

    השבמחק
  2. כ"כ לא חרדי מצידך!
    סתימת פיות של מי שלא חושב באופן ה"נכון" וה"אמתי" הוא בגדר הדיבר האחד עשר בעולם החרדי.
    לתת לגיטימציה לאנשים שחולקים עליך? לחשוב שגם למי שמביע דעות שונות כ"כ משלך יש זכות להביע את דעתו?
    איך אתה יכול לקרוא לעצמך חרדי? איפה חינכו אותך לקו חשיבה כזה? כמה אפשר להתדרדר. נוירא!

    השבמחק
  3. התרשמת שהלקח נלמד?
    כמה נאיבי מצדך...

    השבמחק
  4. איזו השוואה? מישהו בפלג הירושלמי מבקש שתנתן לו במה בעיתון שנגנב ממנו "יתד נאמן"? כל מה שהם בקשו הוא לתת להם במה משלהם ולא להלחם בעיתונם שהקימו ומחזדיקים במסירות נפש! מה ההשוואה בכלל לאי מתן דעות אחרות בעיתון יתד נאמן בשעתו? הלא את העיתון החזיק במסירות נפש מרן הרב שך זאת לאחר שמיקימציו ברחו והעיתון עמד בקריסה. זכותו של מי שמקים עיתון שהוא במוצהר מייצג עמדה מסויימת שלא לתת במה לדעה נגדית נקודה. מי שמעונין להביע דעה שונה ילך למסגרת אחרת או שיקים עיתון לעצמו, דבר שאף נעשה בחיי הגרי"ש אלישיב ולא צלח. מה הזכות של אדם לבא לבית שמישהו הקים לעצמו בכוחותיו הוא והמתגוררים בו מעונינים בצורה מסומת של הבית, לפלוש לשם ולדרוש שינהגו בבית כרצונו?
    אז בסך הכל אנשי הפלג שנגנב מהם עיתון אומרים אוקיי גנבת תקח תהנה אבל תפסיק להתערב לי בעיתון שאני הקמתי לאחר מכן זה הכל! נכון גם עיתון זה אינו ולא יהיה פלורליסטי מאחר ומקימיו מיסדיו ומחזיקיו אינם מעוניינים בפלורליזם אלא בעיתון שישקף את הדעה שהם מאמינים בה. זוהי יושרה אינטלקטואלית פשוטה! לא צריף אפילו תואר ראשון להבין זאת אלא מעט מחשבה של בן אדם ולא רדידות של מהלכי על ארבע.
    מתנהלת כאן מלחמת חורמה שמעולם לא היתה כדוגמתה! אנשים הושלכו מעיתונם מקימים לעצמם עיתון ומנוהלת כנגדו מלחמה אכזרית פיזית דמגוגית תוך נסיון דמוניזציה של ציבור גדול וחשוב. אנשיו נזרקים מבתי כנסתת מישיבות מכוללים ממסגרות עבודה. הם הולכים ומקימים לעצמם חלופות וגם בזה נלחמים! היכן נשמע דבר כזה? למעט ברוסיה הקומוניסטית ובישראל הרוסית 2017

    השבמחק
    תשובות
    1. יש היגיון בטענותיך, אבל עדיין נראה לי שלא נכון לראות את העיתון כדבר פרטי אלא כדבר ציבורי המחייב התחשבות בדעת קהל הקוראים, וברור שמרבית הקוראים רצו ייצוג של דעת הגראי"ל, שהרי רובם ככולם נשארו מנויים גם אחרי המהפך.

      מחק
  5. א. זה שמרבית הקוראים נשארו גם אחרי המהפך נתון למחלוקת מספרית, אבכל גם אן נכון הדבר עדיין המקים המייסד והמוביל היה הרב שך ולכן מי שלא חפץ בדרכו היה אמור לעזוב את העיתון ולהפסיק את המנוי זו היתה צריכה להיות הדרך הישרה. אבל עיקר טענותי הם שנניח למה שהיה אבל עכשיו הוקם עיתון חדש שהקו שלו ברור מאד ולכן הוא יכול לכתוב מה שהוא רוצה ולצנזר מה שלא נראה לו וזכותו של כל קורא אם זה איננו מוצא חן בעיניו לבטל את המנוי או שלא לחתום עליו מלכתחילה כך שכל הנושא איננו רלוונטי. מקור הכעס איננו קשור לויכוח זה בכלל אלא הוא נובע מהידיעה התת הכרתית שכאן מצויה האמת או הקרוב לה והאמת מציקה למצפון ולכן עדיף להלחם להשחית להחרים לקלל לשרוף למסור למשטרה וכל השאר אבל שישמר העקרון של תנו לחיות לחיות. אומר זאת במילים פשוטות. יש ציבור שמשום מה מתעקש להקרא חרדי שנמאס לו מהעקוררנות הדתיים והוא צועק די!!! צאו לי מהורידים תפסיקו לומר לי איך להתלבש מה לעשות להיכן ללכת לנסוע למלון או לא לנסוע לעשות ככה או לעשות אחרת די נמאסתם!!!! וזו זעקת החופש שמבקשים לעצמם הרבה מאד לצערי מהציבור שהשתייך פעם לחרדיות המקורית גם אם לא שמר על קוצו של יוד אבל לפחות השתייך כמו שנאמר הוי זנב לאריות ולא ראש לשועלים. אז העקרון החרדי היה מקובל ומי שסטה הימנו ידע שעליו לשוב וכי האמת איננה אתו. היום הכל השתנה זו איינה חרדיות חדשה אלא זו איננה חרדיות בכלל. זה הופך יותר ויותר לחרדיות פולקלוריסטית נוסח המזרחי בימיו הטובים. כן הולכים לאיזה טיש נהנים מהשירים היפים נוסעים מידי פעם לרבי שמעון מבלים שבת נחמדה אפילו רצים למקוה כל יום בקיצור קישוטים פולקלוריסטיים ריקים מתוכן של ממש. וזהו כל הסיפור ועל זה נטושה המלחמה גם אם יספרו לך מליון פעם סיפורים אחרים ואפילו יגייסו כמה מ"מ של דבק מגע כדי להעיר את בוז'י המנומנם מרבצו. זה כל הסיפור! הציבור גדל והוא משתנה ורוצה להשתלב במרחב הציבורי הכללי נמאס לו ללמוד כל הזמן ולהיות נתון בסייגים כובלים יחי החופש!!! ויו לה ויקטורי!!!
    אגב בשיחות פנימיות אומרים זאת בגלוי ראשי הממסד כמו הרב משקובסקי ועוד. כמובן שלא לציטוט כרגע. מזה שנים למעלה מ8 שמנוהל מו"מ בין ראשי השלטון לבין ראשי החצרות בבני ברק להגיע להבנות בנושאי שילוב החרדים במדינה כאשר הטענה החילונית שאיננה מאמינה בהשגחה פרטית בפרנסה מן השמים וכולי סבורה כי אם החרדים עשויים להגיע לכלל מחצית מאזרחי המדינה, עליהם לקחת אחריות ולשאת גם בעולה של מדינה ובהשקפה גויית חילונית זה אכן נכון, היו להם שנתיים של הפרעה מצד לפיד שקלקל את התכניות, אבל אחר כך הכל שב למקומו.
    אני לא רוצה ויכול להאריך כאן יותר אבל בגדול זה תמצית הסיפור ואני סבור שכבודך יודע היטב על מה אני מדבר...

    השבמחק