חפש בבלוג זה

יום שבת, 10 בפברואר 2018

ההספד ששינה את חיי

בית הורי בירושלים ברחוב אלקנה בשיכון חב"ד היה בית "יקי", אבי שיחי' עבד כמחנך לפני הצהריים וכבעל חנות למוצרי חשמל אחר הצהריים, ואמי ע"ה השקיעה את כל כולה בחינוך הילדים, עם הערכים שקיבלה בבית הוריה היקים.
בשבת בבוקר התפללנו בקומה הראשונה של בית הכנסת "הר צבי", ובמניין שלנו התפללו גם קרובי משפחה יקים כמו שלמה במברגר ויונה עמנואל.
לאורך שנים הכרתי את יונה עמנואל כבעל חנות אופטיקה "אולמן את עמנואל" ברח' קינג ג'ורג', שם קנינו תמיד את המשקפיים לכל בני המשפחה. הוא הצטייר בעיני כ"בעל בית" טוב וירא שמיים ולא מעבר לכך. יונה עמנואל כיהן כגבאי ב"הר צבי", ראיתי את שמו מדי פעם על גיליונות "המעין" אבל לא ייחסתי לכך חשיבות רבה, וכמדומני ששמו גם הופיע ברשימת פא"י לעיריית ירושלים.
בשנים מאוחרות יותר הוא הוציא לאור את הספר "יספר לדור" (תשנ"ד) עם קורות משפחתו בימי השואה, והוא עבר לגור בשכונת הר נוף.
לפני 16 שנים נפטר יונה עמנואל, וכשראיתי מודעות על הספד לזכרו בבית הכנסת "הר צבי" הלכתי לשם, שם הספידוהו רב ביהכנ"ס, חברו הרב רפאל אוירבך וחתנו הרב זאב וייטמן (הרב של "תנובה").
ההספד של הרב התאים בדיוק לאיש שהכרתי, אדם טוב וירא שמיים העובד לפרנסתו. אולם ההספדים של הרב רפאל אוירבך והרב זאב וייטמן, הפתיעו אותי לחלוטין. הם סיפרו על אדם תלמיד חכם, שמקדיש כל רגע פנוי ללימוד תורה, שבמשך ארבעים שנה הוציא בכל שלושה חודשים חוברת חדשה של "המעין" ובה אסופה של מאמרים תורניים, כשהוא עורך ומבקר את כולם.
תמיד ידעתי על שיטת "תורה עם דרך ארץ" של יהודי גרמניה בכלל ושל הרש"ר הירש בפרט, אולם מעולם לא הכרתי מקרוב דמות שתהווה בעיניי מופת לשילוב זה. ההכרה הפתאומית שהאופטיקאי שהכרתי במשך שנים, היה למעשה התגשמות מופלאה של המודל הזה, הייתה עבורי הפתעה מטלטלת. היא גרמה לי להבנה מחודשת של הסוגיה, ולהתבוננות שונה על העולם שמסביבי.
כשהמשכתי בשנים שלאחר מכן לעסוק בסוגיות שונות של הקהילה החרדית כמו תעסוקה, לימודים אקדמיים, גיוס לצה"ל, ישיבות תיכוניות וכיו"ב, המשיכה דמותו של יונה עמנואל ועוד דמויות אחרות שהכרתי במהלך השנים הללו ללוות אותי.
השבת כ"ה בשבט חל יום פטירתו, וראיתי לנכון לשתף אתכם בזיכרון זה.
ת.נ.צ.ב.ה

נ.ב. לאחרונה מצאתי ביוטיוב שלושה סרטים שבהם הוא מתראיין ומספר את סיפור חייו, נראה לי שווה את זמן הצפייה.
צירפתי כאן מכתב של הרב וולבה זצ"ל שפורסם בתחילת הספר "יספר לדור", בו הוא מציין את חוסר ההיכרות שלנו עם המודל של "תורה עם דרך ארץ".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה