חפש בבלוג זה

יום חמישי, 24 בספטמבר 2015

לעדכן את האתוס

המצוקה הכלכלית, הנשירה וחוסר הסיפוק מאיימים על המשך דרכה של החברה החרדית. המשימה ההרואית של החייאת עולם התורה הוכתרה בהצלחה, עכשיו צריך לעבור לשלב הבא

לאחר החלל הנורא שהותירה השואה בעם היהודי, ובכלל זה חורבן עולם הישיבות בליטא ובפולין, נטלה על עצמה הקהילה החרדית בישראל את המשימה הגדולה לבנות מחדש את עולם התורה ולהעמיד שוב דור של תלמידי חכמים שילמדו ויפיצו את דבר ה'.
לצורך הגשמת מטרה זו הכריזו גדולי התורה החרדים בדור התקומה מעין 'גיוס חובה' לכלל הצעירים בוגרי החינוך היסודי החרדי. ספסלי בית המדרש התרבו משנה לשנה, והישיבות החרדיות שימשו 'כור היתוך אלטרנטיבי' ויצרו בני תורה המתמסרים ללימודה ולהרבצתה, תוך ויתור על חיי רווחה והנאות העולם הזה.
את הצלחתו של עולם הישיבות החרדי לעמוד במשימה העצומה הזו, ניתן לראות כמעט כנס גלוי. במשך כמה עשורים מילאו בוגרי הישיבות החרדיות את תפקידי הרבנות ביישובים רבים בכל רחבי הארץ, את משרות הדיינות בבתי הדין הרבניים, את משרות ההוראה בכל הישיבות כולל בישיבות הציונות הדתית שהחלו לקום. השפעתם של בוגרי הישיבות החרדיות על הפצת לימוד התורה וקיום ההלכה במדינת ישראל הייתה עצומה.
בשלב מאוחר יותר, בעיקר לאחר מלחמת יום כיפור, החלו גלים של חזרה בתשובה. גם כאן מילאו חניכי עולם הישיבות החרדי תפקיד מרכזי. במקביל התפתח בקצב מהיר עולם הישיבות החרדיות הספרדיות, שאימץ במידה רבה את המודל של הישיבות הליטאיות.
המשימה של החייאת עולם הישיבות הוכתרה אפוא בהצלחה מרשימה. אולם נדמה שכעת האתגר הגדול של הקהילה החרדית הוא כיצד לנהוג ביום שאחרי מילוי המשימה. עולם הישיבות החרדי ממשיך להצהיר כי חובתו של כל צעיר להקדיש את מרב ומיטב שנותיו ללימוד תורה בלבד, אולם בפועל ניתן לראות כיצד המהלך שהפך לסיפור הצלחה מעורר השתאות איננו יכול להמשיך עוד במתכונתו הישנה.
עולם הישיבות החרדי המונה כיום עשרות אלפים רבים ממשיך להעמיד דורות של תלמידי חכמים, אולם הדבר כרוך בתופעות קשות ביותר בהיבט הכלכלי, החברתי והאישי, המהוות איום ממשי על המשך דרכה של הקהילה החרדית.

בארזים נפלה שלהבת
בהיבט הכלכלי, רובן ככולן של המשפחות החרדיות נדרשות להתמודד עם מצוקה כלכלית מחריפה והולכת, בשל מספרם המועט של הגברים המתפרנסים ממשלחי-יד המצריכים השכלה מקצועית או אקדמית. המלגות הניתנות לאברכי הכוללים רחוקות מלספק את צורכי המשפחות ברוכות הילדים, ועבודת הנשים גם היא איננה יכולה עוד למלא את הצרכים, למרות הצניעות וההסתפקות במועט המאפיינות את אורח החיים החרדי. ידם של ארגוני החסד והרווחה קצרה מלספק את הצרכים ההולכים וגדלים.
בהיבט החברתי, שיעור הצעירים שאינם מוצאים את כל סיפוקם בתוך בית המדרש נמצא בעלייה מתמדת. ללא ספק מדובר באלפים רבים המצטרפים למעגל זה בכל שנה, והפתרונות הניתנים בתוך הקהילה רחוקים מלספק מענה. אנו עדים לנשירה ברמות שונות, הן בהיבט הלימודי והן בהיבט הדתי והחברתי, בהיקפים משמעותיים ביותר. המסגרות הישיבתיות האלטרנטיביות שנוצרו כדי להתמודד עם התופעה בראשיתה, אינן מצליחות להתמודד עם היקפיה. התופעה שהחלה עם נערים מתבגרים שברובם לא היו מטובי הלמדנים ולרוב באו ממה שמכונה 'הפריפריה החרדית' (מזרחים, בעלי תשובה, בני חו"ל, משפחות רווחה וכדומה), התרחבה בשנים האחרונות גם לגילים בוגרים ולתלמידים איכותיים מבחינה למדנית ומשפחתית.
בהיבט האישי, עם השנים חלה רוויה בתחומי העיסוק התורניים, ומרבית בוגרי הישיבות החרדיות לא צפויים לקבל משרה תורנית גם אם הם בעלי ידע תורני נרחב. במקרים רבים, תחושת חוסר המימוש העצמי קשה הרבה יותר מהמצוקה הכלכלית. לתופעה זו ישנן השלכות שליליות על מצבם הרגשי של תלמידי הכוללים ושל משפחותיהם וילדיהם.
האתוס החרדי התבסס על הרעיון של 'שבט לוי' המקדיש עצמו לחיי רוח. על הקהילה החרדית למצוא את הדרך כיצד להמשיך ולהקדיש קבוצה נבחרת ללימוד התורה, אך כל היתר יאמצו אורח חיים של שבטים אחרים, היושבים תחת גפנם ותאנתם ועוסקים ביישובו של עולם.

התפרסם ב"יומן" של "מקור ראשון" על הקהילה החרדית

5 תגובות:

  1. שלום בצלאל.
    אתה נוגע בעצבים חשופים וכואבים.
    כאשר הלכתי לטיפול, הפסיכולוג שלי אמר לי, שיש אנשים שצריך לעבוד אתם דרך השכל וההגדרות
    אבל זה נדיר.
    בן אדם בדרך כלל לא אוהב לקרוא לילד בשמו.
    בן אדם אוהב לעטוף את האגו ולמצוא נוסחאות מעודנות לשינויים.
    לצאת בהכרזה למעבר משבט לוי לכל השבטים, זה כואב ולא נעים.
    אפשר וצריך להמשיך ולפעול בכיוון של הכשרה מקצועית ועוד דרכים שאין כאן המקום לפורטם
    אבל ההכרזה בעיני מיותרת ומזיקה.

    בהערכה מרובה,
    אליהו סולוביציק

    השבמחק
  2. כל מילה בסלע, תודה על פועלך יש יקר מאוד

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  4. יישר כח. תיאור ממצה ואמיתי.
    רציתי להוסיף נקודה נוספת ו משמעותית.
    לשאלה מיהו בן ישיבה, התשובה כיום היא "מי שנולד לאם חרדית" .
    אולם בהיקפים הנוכחיים אין כל אפשרות לקיים אליטה ישיבתית שהיא הכרחית לגדל דור של תלמידי חכמים בעלי שאיפות להתקדם עוד ועוד בכל מקצועות התורה. הבינוניות כובשת בהכרח את מקומה ומנמיכה את רף הציפיות גם באלפיון העליון והתוצאה המצערת ניכרת אף באחד שיוצא להוראה מתוך האלף שנכנסים ללימוד

    השבמחק