חפש בבלוג זה

יום חמישי, 14 באפריל 2016

וְאִישׁ יִשְׂרָאֵל הִתְפָּקְדוּ



ב"דגל התורה" מבקשים לערוך מפקד על מנת להוכיח את כוחם (הידיעה הועתקה מעיתן "שחרית" המופץ באימייל), היות והם אינם יכולים לעשות זאת באמצעות בחירות, שכן הם מחויבים לרוץ תמיד ברשימה משותפת עם "אגודת ישראל" בשביל לעבור את אחוז החסימה. אולי זה רעיון נכון גם ל"חרדים החדשים", לקיים מפקד עם שמות וכתובות על מנת לדעת את כוחם?

"החרדים החדשים" הם מבחינתי אנשים הרואים את עצמם כחרדים לכל דבר ועניין ומבקשים התייחסות רצינית להתמודדות הנדרשת כיום עם האתגרים של הקהילה החרדית, בהיבט הכלכלי, ביחסים מול החברה הישראלית, במוסדות החינוך, בהגנה מסכנות העידן הטכנולוגי ובנושאים נוספים, התמודדות מושכלת שאיננה מבוססת רק על שימור המצב הקיים וסתימת פיות.


להבנתי, ישנם שלושה קשיים מרכזיים שיקשו על מפקד כזה:
1. ריבוי דעות - גם בקרב אלו שסבורים שהמצב העכשווי איננו טוב ושהמנהיגות הציבורית כיום איננה מתמודדת באופן נכון עם אתגרי השעה, אין הסכמה על הדרך הראויה וחילוקי הדעות הרבים מקשים על שיתוף פעולה.
2. קשיי התארגנות - עריכת מפקד מחייבת מערך מאורגן ומסודר ומנוהל היטב, לשם כך יש צורך בכסף ובמתנדבים ולא ידוע לי על גוף קיים שירצה לקחת על עצמו מהלך כזה.
3. חשש ופחד - רבים וטובים המזדהים עם חוסר הנחת מהמצב הקיים ומבקשים שינוי משמעותי, חוששים מהזדהות גלויה עם הקריאה לשינוי, מחשש פן יבולע להם באופנים שונים: בפגיעה בשמם הטוב, באי קבלת ילדיהם למוסדות חינוך, בפגיעה בעבודתם ובשכרם, בסכסוך בינם לבני משפחותיהם ושכניהם ועוד כיו"ב.

למרות הקשיים שמניתי, אני מאמין שאם הרעיון עצמו ייראה נכון לכמה יזמים חברתיים מציבור זה, ניתן יהיה בעבודה נכונה להתגבר על מרבית המכשולים.

מה דעתכם?

יש לציין שבתנ"ך אנו רואים שההתפקדות הייתה דבר מקובל מאוד, מלבד המניינים של בני ישראל במדבר ביציאתם ממצרים ובכניסתם לארץ, כך לדוגמה בספר שופטים במעשה פילגש בגבעה נאמר "וַיִּתְפָּקְדוּ בְנֵי בִנְיָמִן" (שופטים כ,טו) ולאחר מכן "וְאִישׁ יִשְׂרָאֵל הִתְפָּקְדוּ" (שם כ, יז)

תגובה 1:

  1. התפקדות טובה לצורך חשוב, כגון פתיחה במלחמה. התפקדות לשם לחזות במספר המרשים עלולה להגמר כמו בימי דוד...
    מבחינה טכנית - יש אתרי העצומות, שם אפשר לכתוב את האג'נדה ולשלוח בצורה "ויראלית" לחברים וחברי חברים. שם ניתן להזדהות רק ע'י שם פרטי ועיר מגורים שזה לא מסוכן.
    את ההסגות על האג'נדה החותמים (ולא) יוכלו לכתוב בתגובות.

    השבמחק