חפש בבלוג זה

יום חמישי, 19 במאי 2016

עשה לך רב

למעלה מעשור אני מעורב באופנים שונים בתהליכים בקרב הדור הצעיר של הקהילה החרדית, ומנסה כמיטב יכולתי להבין את משמעותם ולסייע בהתמודדות הנכונה עם אתגרי הזמן. כך לגבי תעסוקה בציבור החרדי, לימודים אקדמיים, שירות בצה"ל, שאלות בענייני דת ומדינה, היחסים בין הקהילה החרדית לחברה הישראלית, חינוך הילדים, מצוקת הדיור, השתייכות פוליטית ועוד.
באופן אישי, היה לי ברור לאורך כל הדרך שעלינו לברר את כל הנושאים הללו בהיבט התורני, ושלא די לעסוק רק בהיבטים הפרקטיים. אולם רובם ככולם של הגורמים הפרטיים והציבוריים שעסקו בדברים הללו, נמנעו במכוון מבירור תורני-ערכי של הדברים.
בשנים האחרונות, אני רואה ביקוש גובר והולך של חרדים צעירים, המבקשים לשמוע את דבר ה' בסוגיות אלו, עד שמתקיים בנו "לֹא רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי השם" (עמוס ח,יא). אולם למרבה הצער, נדמה שאין מי שימלא את החלל הזה ישביע את הרעבון וירווה את הצמא לדבר ה'.
בתקופה האחרונה, הגעתי למסקנה שבתוך המנהיגות הרבנית החרדית לגווניה, אין לנו אפשרות למצוא מי שיוכל לנסח דברים ברורים ואמיצים, ושעלינו לחפש את הפתרון אצל הוגים אורתודוקסים שהתמודדו עם המודרנה באופן רציני.
אני רואה לעיני רוחי דמויות כמו הרש"ר הירש, נכדו הרב יצחק ברויאר, הרב יחיאל יעקב ויינברג בעל ה"שרידי אש", הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, האדמו"ר מנחם מנדל מליובאוויטש, הרב יוסף דב סולוביצ'יק מבוסטון, חתנו הרב אהרן ליכנטשטיין ועוד דמויות מסוג זה, ככאלו שהדור החרדי הצעיר יכול לצעוד לאורן. והיה לי חשוב למצוא דמות כזו מהאנשים שחיים איתנו היום.
לאחרונה, נחשפתי לדמותו ולהגותו של הרב יונתן זקס שהיה רב ראשי באנגליה וחיבר עשרות ספרים על השקפת היהדות, ונדמה לי שהוא עשוי להיות האיש הנחוץ לנו. 
הרב זקס הוא תלמידו של הרב נחום רבינוביץ ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים, והדמויות שעומדות לנגד עיניו הם הרב סולוביצ'יק מבוסטון והאדמו"ר מליובאוויטש. הוא בעל יכולת ביטוי מדהימה, ודבריו עוסקים בסובלנות הדתית, בהשלמה שבין תורה למדע, בתרומה ההיסטורית של היהדות לעולם, ובעוד נושאים רבים ברוח זו. הרב זקס מוערך בעולם הרחב, וספריו זוכים לתפוצה רחבה גם בעולם הלא-יהודי.
הרב זקס אולי איננו פוסק הלכה יוצא מן הכלל או בעל שיטה למדנית ייחודית בגמרא, אבל הבנתו את אתגרי השעה וראייתו ההיסטורית לצד ידענותו הרחבה בתורה במחשבת ישראל ובפילוסופיה כללית תוך מחויבות לאורח חיים אורתודוקסי, מעמידים אותו בעיניי כדמות יוצאת מן הכלל.
כשהזכרתי את שמו בפוסטים שלי, אחד המשתתפים הגדיר אותו כלא-אורתודוקסי ואת רעיונותיו כ"נוצריים". אינני מבין בדיוק על מה נשענים הדברים, אבל זו נראית לי תגובה מובנת מבחינת נקודת ראות של העולם החרדי. ניסוח מורכב יותר כלפי העניין, מצאתי בטור יפה מאוד באתר "כיפה"(http://www.kipa.co.il/jew/54356.html).
אתמול בערב נפגשתי עם הרב יונתן זקס, ותיארתי בפניו את הדברים מנקודת ראותי. התרשמתי מאוד לראות לפניי אדם רציני וירא שמיים, חדור תחושת שליחות ואחריות, שקול ומתון. היה נראה שהוא מבין היטב את המצב בקהילה החרדית, ושאם יוכל להיות לעזר בנידון הוא יעשה זאת, למרות שהוא רואה קושי בנידון גם בשל מגבלות השפה.
אני עצמי רכשתי לפני פסח את חמשת ספריו בעברית, הם כתובים בשפה ברורה ושווה לכל נפש, והוא מביע את רעיונותיו בצורה מרשימה. ממליץ בחום!

2 תגובות:

  1. הבעיה בספריו (את כולם קראתי בהנאה מרובה בגלל הסגנון הקולח, המעוף, רחבות האופקים והאוניברסליות) שהנו מציג רק רעיונות כוללים, את המאקרו, את הספור הגדול. אולם היהדות ההסטורית עסוקה היתה בשפיר ושליא ובסעיפים קטנים של השולחן ערוך. רוב הצבור היהודי הדתי עסק תמיד בעצים ולא ביער. לכן הקריאה המהנה בספריו מתחלפת במהרה בגמר הקריאה, לתחושת ניתוק מן המציאות היומיומית וריחוף בעולם האידאות. אבל אין הדבר כך אצל רבנים אחרים שאת שמותיהם הזכרת, שהגותם הכתובה צמודה לפרטי ההלכה המעשית. אותם אף אחד לא יעיז להגדיר כלא אורטודוקסיים או כ'נוצריים'.

    השבמחק
  2. אני די מסכים עם עם אנונימי ובאופן כללי אפשר לומר שאין - לא באופק הכללי וכמובן לא בזרם החרדי - הוגה דעות, בעל מחשבה וכו' אדם בעל קומה המסוגל לענות לדרישות ולביקוש החברתי-רוחני או חברתי-פילוסופי שהוזכר במאמר של כהן. חוץ מאלה שהזכרת, שבעיקר עונים לדרישות של דורם... כך או כך אשמח מאוד אם יוצעו כאן שמות חדשים..

    השבמחק