חפש בבלוג זה

יום רביעי, 7 בספטמבר 2016

אתגרי החינוך החרדי

רבות מדובר על החינוך החרדי, על יתרונותיו ועל חסרונותיו, על המצוי ועל הרצוי, על הדברים שיש לשמר ועל אלו הדורשים תיקון.
נדמה לי שניתן לראות שלושה נושאים מרכזיים בחינוך החרדי, שבהם ישנו ציבור גדול שאיננו שבע רצון מהמציאות הקיימת.
  1. תהליך הקבלה למוסדות - המיון והסינון בקבלה למוסדות החינוך החרדים, על בסיס מוצא עדתי, עיסוק ההורים, רמה דתית, מקובלות חברתית, השתייכות לזרם המרכזי, הליכה בתלם ועוד כהנה וכהנה, מעניקים למנהלי המוסדות כוח עצום, וגורמים סבל עצום לאינספור משפחות. המאבק באפליית ספרדים שהוביל עו"ד יואב ללום, והפעולות השונות של גורמים שונים כדוגמת ועדות ערר וכיו"ב, לא הצליחו עד כה לצמצם את היקף וחומרת הבעיה.
    הפגיעה בבעלי תשובה, בספרדים, באנשים עובדים, בחיילים, במי שבן משפחתם איננו הולך בתלם, שההורים שונים בלבושם או חשודים בשימוש באמצעים טכנולוגיים לא מפוקחים וכיו"ב, רק מחריפה והולכת משנה לשנה.
    מזמן לזמן מועלות הצעות שונות ומשונות להתמודד עם הבעיה, כדוגמת רישום אזורי למוסדות החינוך, או הפרדה מוחלטת בין אשכנזים לספרדים במוסדות החינוך ועוד רעיונות כאלו ואחרים, אולם כל אלו לא השיגו עד כה את מטרתן.
  2. תכנית הלימודים - הנושא שזכה לכינוי המפורסם "לימודי ליבה" ונוגע בהיעדרם המוחלט של לימודי חול בחינוך הבנים החרדים בגילאי תיכון ובלימוד מינימלי של מקצועות אלו בחינוך היסודי, חוזר ועולה מפעם לפעם לשיח הציבורי. אולם כמדומני שרק לפני כחודשיים נוכחנו בנכונות של מאות הורים חרדים להצהיר בגלוי על רצונם שילדיהם ילמדו לימודי ליבה מלאים, ולא יעברו את אותה דרך שהם עצמם עברו כשנדרשו בבגרותם להשלים את הלימודים החסרים.
    בנקודה זו, ישנם כאלו שמעוניינים בשינוי רק בחינוך היסודי לבנים, בעוד אחרים מבקשים גם שינוי בחינוך העל יסודי. ישנם כאלו הסבורים שבחינוך הבנות המצב מספק, ואחרים מעוניינים בשיפור משמעותי גם שם.
  3. נשירה - תופעת הנוער החרדי הנושר עלתה על סדר היום הציבורי כבר לפני שנים רבות, עשרות רבות של מוסדות ומסגרות הוקמו להתמודדות עם התופעה, אולם נדמה שהמצב רק מחמיר והולך. היקפי התופעה וחומרתה אינם מוכרים לציבור הרחב, והיא פוגעת בעיקר בקבוצות הפריפריאליות בקהילה החרדית. הכספים הציבוריים והפילנתרופיים בהיקפים משמעותיים המיועדים עבור הנוער הנושר וכוח האדם הרב הפועל בתחום, אינם מצליחים לצמצם את תופעה ולהתמודד עם מניעיה.
האם יש קשר בין שלוש הסוגיות האלו, או שכל אחת מהן עומדת ברשות עצמה? האם נכון לפעול בכל אחד מהנושאים הללו בנפרד, או שיש לאחד ביניהם? האם הפתרונות לבעיות הללו משלימים זה את זה או אולי סותרים זה את זה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה