
- המפגש עם כלל החברה הישראלית - האסטרטגיה החרדית של התבצרות והסתגרות גאוגרפית, תרבותית וחינוכית, נאלצה להתמודד עם השתלבות גוברת של חרדים בחברה הישראלית בעולם העבודה בפרט ובמקומות נוספים בכלל.
- האינטרנט - החומות שהקהילה החרדית הקיפה בהם את עצמה, נפרצו כמעט לחלוטין עם חדירתו של האינטרנט במחשבים ובסמארטפונים, כשברגע קטן יכול כל אחד ואחת בכל גיל שהוא להיחשף לכל המידע שבעולם.
- האקדמיה - הכניסה של אלפי חרדים וחרדיות למוסדות ולמסלולי לימוד אקדמיים, מאתגרת את תפיסת העולם החרדית ואת אורח החיים החרדי באופנים שונים.

למרות מכתבי הרבנים, התחילו גם חרדים צעירים להשתמש באינטרנט, אולם הם נתפסו בעיני סביבתם וכמדומני אף בעיני עצמם כמרדנים ויוצאי דופן.
בפגישה שהייתה לי לפני 15 שנים עם הרב מאיר קסלר שליט"א רבה של מודיעין עילית ועוד כמה רבנים מקומיים, הם היו בטוחים שהמאבק באינטרנט יביא לתוצאה דומה למאבק שהתחולל כמה עשרות שנים קודם לכן נגד הטלוויזיה, ושבית עם חיבור לאינטרנט לא ייחשב בית חרדי.

עם השנים המשיך מספרם של החרדים המשתמשים באינטרנט לעלות בהדרגה, ובמקביל ניתן היה לחוש שהמשתתפים בפורומים השונים ובאתרי האינטרנט החרדים שהתחילו להתפתח אינם חשים עצמם כיוצאי דופן וכפורצי גדר, והפורומים והאתרים הפכו להיות קונפורמיים וקרובים לקונצנזוס.

המאבק באינטרנט ובסמארטפונים בקהילה החרדית לא הסתיים עד היום, מפעם לפעם מתפרסמים מכתבי רבנים, נכתבים מאמרים בעיתונות החרדית, מתקיימים כנסים לאברכים לנשים ולבנות סמינרים, נקבעים כללים מחמירים, מוקמות ועדות רבנים, משווקים מערכות סינון ומגוון מכשירים מוגנים ועוד כהנה וכהנה פעולות, ובאופן פרדוקסלי אף הוקם אתר אינטרנט ייעודי למאבק בנושא (http://anti-net.co.il/).

דומני שאין כמעט מי שיטען שניתן להגדיר את כל החרדים משתמשי האינטרנט כ"חרדים חדשים", ואין מי שיוכיח מכאן שהחרדים בכללותם הסירו מעצמם את עול גדולי התורה. יש כאן ככל הנראה בעיני מרבית הציבור מקרה נקודתי של "גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה".
האם תוצאה דומה למקרה האינטרנט נראה גם בתחומים האחרים שמעסיקים כיום את המנהיגות החרדית כדוגמת לימודים אקדמיים, מפגש עם כלל החברה הישראלית, לימודי ליב"ה וישיבות תיכוניות וכיו"ב?
נ.ב. בנוגע למצב הרצוי, אני חושב שעולם בלי אינטרנט הוא עולם הרבה יותר בטוח מבחינה רוחנית ומבחינות נוספות, ולכן אני מסכים שכל השהיה בכניסת האינטרנט לעולמנו היא חיובית, בין אם מדוברבשימוש מוגבל ומסונן ולא בפרהסיא ובין אם מדובר בשימוש של מבוגרים בלבד.השאלה הגדולה שלי היא בנוגע לדרך שבה מתנהלים הדברים ובנוגע למחיר של הדרך הזו, המאבק מתנהל בניסוח מקסימלי כשאין מונח בארסנל שלא השתמשו בו "יהרג ואל יעבור", "חמור משלוש עבירות חמורות", "שמד", "פסול לעדות", "שחיטתו פסולה", "כל באיה לא ישובון", "אבדון" ועוד כהנה וכהנה כיד הדמיון הטובה.
נ.ב. בנוגע למצב הרצוי, אני חושב שעולם בלי אינטרנט הוא עולם הרבה יותר בטוח מבחינה רוחנית ומבחינות נוספות, ולכן אני מסכים שכל השהיה בכניסת האינטרנט לעולמנו היא חיובית, בין אם מדוברבשימוש מוגבל ומסונן ולא בפרהסיא ובין אם מדובר בשימוש של מבוגרים בלבד.השאלה הגדולה שלי היא בנוגע לדרך שבה מתנהלים הדברים ובנוגע למחיר של הדרך הזו, המאבק מתנהל בניסוח מקסימלי כשאין מונח בארסנל שלא השתמשו בו "יהרג ואל יעבור", "חמור משלוש עבירות חמורות", "שמד", "פסול לעדות", "שחיטתו פסולה", "כל באיה לא ישובון", "אבדון" ועוד כהנה וכהנה כיד הדמיון הטובה.
אשמח לקבל למייל פסקי הלכה נגד האינטרנט ברורים קריאים ואיכותיים.
השבמחקתודה.