חפש בבלוג זה

יום שלישי, 6 באוגוסט 2019

יְהַלֶּלְךָ זָר וְלֹא פִיךָ

לפני 7 שנים הצטרפתי ל"אגודה לקידום החינוך" ויצאתי לדרך להקמת ישיבת "חכמי לב" - ישיבה תיכונית חרדית בירושלים. 

באותם ימים הכרתי 6 ישיבות תיכונית חרדיות (הישוב, מערבא, נהורא, נהרדעא, מאורות, מתיבתא), והיה נראה שהן מספקות את הביקוש, של המשפחות החרדיות המבקשות שלבנם תהיה תעודת בגרות.

הנחת המוצא שלי הייתה, שישנם עוד נערים חרדים רבים בגיל 14 שהמודל המקובל של "ישיבה קטנה" שבה לומדים תורה מבוקר עד ערב איננו מתאים להם, והמודל של "ישיבה תיכונית" יהיה נכון יותר עבורם.

שנת ההקמה של הישיבה ושש שנות הניהול הניהול שלה, היו קשות ומאתגרות. נדרשתי למאמץ רב לגייס את הצוות המתאים, למצוא תלמידים, לבנות תכנית לימודית וחינוכית מתאימה, לדאוג לצרכים הפיזיים והכלכליים, להתמודד עם התנגדויות שונות ומשונות, ועוד כהנה וכהנה אתגרים רבים. בחסדי שמיים ובסיעתא דשמיא מרובה, הישיבה קיימת ומצליחה ויש בה כיום 80 תלמידים וכעת סיימנו עם מחזור ג'. השנה הגעתי למסקנה שהמשימה שלי הושלמה, וכעת אני יוצא לדרך חדשה.

במהלך השנים הללו, קמו עוד ישיבות תיכוניות חרדיות, והביקוש לישיבות הותיקות גם הוא גדל והלך, וכיום יש כבר להערכתי כ-20 ישיבות תיכוניות חרדיות, ואני מעריך שהמספר עוד יגדל וילך.

היום קיבלתי מחבר הודעה של מערכת שנקראת "קול מלחמה" תחת הכותרת "המערכה כנגד מוסדות הכלאיים". בהודעה עצמה נאמר:
בס"ד יצא לאור ע"י ארגון "אור המזרח - בדרכם של רבותינו" חוברת הסברה מיוחדת המיועדת לרבנים וראשי ישיבות בגודל הסכנה והחורבן הנורא שגורמות הישיבות תיכוניות 'חרדיות' ושאר מוסדות הכלאיים.
בחוברת מובאת סקירה נרחבת ומפורטת על ארבעת סוגי הישיבות כלאיים למיניהם וכן ניתוח מיוחד על המחקר של חוקרי החרדים 'פוטנציאל ביקוש לישיבות תיכוניות חרדיות' וכן דברי גדולי התורה הספרדים בחומר הישיבות תיכוניות. וכן מובאים פרסומים רבים שיצאו לאחרונה ופורסמו בציבור החרדי. והבקשה מהרבנים וראשי הישיבות שיתריעו ויעוררו ויזהירו כנגד החורבן הנורא.
מצ"ב החוברת וחוברת המחקר פוטנציאל ביקוש. 

מדובר במחקר שערכתי במסגרת "מכון ירושלים למחקרי מדיניות" יחד עם פרופ' עמירם גונן ז"ל וחברי אליעזר היון ובעזרת מכון הסקרים אסקריא.

נראה לי שלא יכולתי לחשוב על מתנת פרידה טובה יותר.

למעוניינים בקריאת החוברות
https://drive.google.com/file/d/0Bza1E5Tu6f41blpnUEFwZkQxd2o5a0xLcVFYaUdsM1JFNlRj/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0Bza1E5Tu6f41Qjl6LTRfUEROdXZjTHhpV3RpR25UeUpmRVVF/view?usp=sharing

תגובה 1:

  1. לא הבנתי מה עזר פתיחת המסגרת חכמי לב? תמיד היו מסגרות תיכוניות הישוב וכו'' זה שלקחת בחורים שלא הצליחו בישיבות קטנות אליך וכנראה הגעת לאחוזי בגרות נמוכים ביותר אז מה ההצלחה הגדולה?

    השבמחק