חפש בבלוג זה

יום חמישי, 5 בדצמבר 2019

מנהיגות תורנית להתחדשות חרדית

במשך16 שנים אני עסוק בהיבטים שונים של מה שמכונה "החרדיות החדשה", בתחום התעסוקה, הכשרה מקצועית, השכלה גבוהה, חינוך, שירות צבאי או אזרחי, דיאלוג פנים חרדי, דיאלוג בין החרדים לחברה הישראלית, אולם נראה לי ברור שהחרדיות החדשה לא תהיה בת קיימא אם לא תהיה לה מנהיגות תורנית. אני סבור שמדובר בצעד אפשרי, אבל הוא לא יקרה אם לא יפעלו למענו.
זכור לי שכבר בעבר נערכו רשימות של רבנים שעשויים לשמש כמנהיגים תורניים לקהילות חרדיות מתחדשות, ולמרות זאת אני מבקש להציג את האופן שבו אני רואה את הדברים. אני מבקש להציג את הדמויות המשמעותיות בעיניי, עם חלוקה לפי גיל.

הדור המבוגר
הרב אשר ווייס שליט"א
  • הרב אשר ווייס שליט"א (בן 66) - הוא כמדומני הרב בעל המעמד הבכיר ביותר, שמבין היטב את אתגרי השעה, ומעניק תמיכה מסוימת (די נסתרת) למהלכים שונים של השתלבות חרדים בצה"ל, באקדמיה, בעבודה, למוסדות עם לימודי ליב"ה לבנים חרדים, לטיפול ולמאבק בפגיעות מיניות ובאלימות במשפחה וכיו"ב. ר' אשר מקרב באופן אישי בעלי תשובה וחרדים מודרניים, ומשמש עבורם כתובת לשאלות ולהתייעצות. יחד עם זאת, התפקיד המרכזי שר' אשר רואה לעצמו הוא להיות פוסק הלכה מקובל, ונראה שזו הסיבה שהוא לא מענויין להזדהות באופן פומבי עם הציבור החרדי החדש ועם השינויים המתחוללים והשינויים הנדרשים.
  • הרב דוד לייבל שליט"א (בן 65) - השליחות החשובה ביותר של הרב לייבל היא לעודד את החרדים שאינם אברכים לקבוע עיתים לתורה באופן משמעותי, ולשם כך הוא ייסד את רשת "אחוות תורה", שיש בה אלפי חרדים עובדים הקובעים עיתים לתורה. הרב לייבל הוא בעל עמדות עצמאיות גם בדרכי הלימוד וגם באורחות החיים, אבל באופן כללי הוא מאמין שלא נכון ליצור קהילות נפרדות לחרדים עובדים וכיו"ב, וזה היה המסר המרכזי שלו במשא המפורסם שלו ב"בנייני האומה" לפני שנה וחצי.
  • הרב דוד בלוך שליט"א (בן 68) - במשך שנים רבות הרב בלוך משמיע קול ייחודי בקהילה החרדית, אודות תעסוקה, צבא וכיו"ב. הוא היה מעורב בהקמת הנח"ל החרדי, קרן ק.מ.ח. ובשש השנים האחרונות בישיבת ההסדר "דרך חיים" בגן יבנה. הוא פרסם מאמרים רבים, בבמות שונות. הרב בלוך הוא תלמידו של הגר"ג נדל זצ"ל, והוא מבקש לראות חברה חרדית יצרנית והוגנת, עם רמת הקפדה גבוהה בהלכות, והוא מסתייג מאוד מ"חרדיות מודרנית" שמתבטאת עם הקלה בהלכות שונות.
  • הרב כרמי גרוס שליט"א (בן 64) - מייסד ישיבת ההסדר "דרך חיים" בגן יבנה, תלמיד חכם אמריקאי, שקדן מופלג ורב קהילה בבית שמש. נראה שתפיסת עולמו עשויה להתאים מאוד ל"חרדים החדשים", אבל הוא לא כל כך מוכר בציבור הישראלי והוא עסוק בעיקר בישיבה שהיא מפעל חייו.
דור הביניים
  • הרב חיים אמסלם שליט"א (בן 60) - פוסק הלכה, תלמידו של הגר"מ מאזוז שליט"א, כיהן כח"כ בתנועת ש"ס והביע בפומבי עמדות עצמאיות בנוגע לתעסוקת חרדים, גיוס לצה"ל, גיור וכיו"ב, עד שהורחק מהתנועה. ניסה לשוב לכנסת דרך מפלגה עצמאית או מפלגות אחרות ולא עלתה בידו. רב קהילה בשכונת הר נוף, ואינני יודע מה מידת השפעתו כיום. 
  • הרב אליהו מאיר פייבלזון שליט"א (בן 52) - ראש ישיבת "פתחי עולם" לבעלי תשובה, תלמיד של הרב יצחק שלמה זילברמן זצ"ל, הרב משה שפירא זצ"ל והרב לייב מינצברג זצ"ל. בעל הגות מקורית ועצמאית, ומהווה אבן שואבת לצעירים חרדים שוחרי דעת. נראה שאיננו מעוניין להתנגש חזיתית עם הממסד החרדי, למרות שש לו ביקורת רבה על הנעשה.
הדור הצעיר
הרבנים שאני מציע לשים אליהם לב בהקשר זה הם: הרב יצחק מאיר יעבץ, הרב יהושע פפר, הרב רפאל קרויזר, הרב מנחם נאבת, הרב יצחק ברוך רוזנבלום, הרב אייל טוויטו, הרב ארי מור, הרב יוסף מילר.

אשמח לעזרתכם בהתייחסות לדמויות שהזכרתי ובהגדלת הרשימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה