חפש בבלוג זה

יום חמישי, 21 בנובמבר 2019

כחיצים ביד גיבור

פורסם בעיתון "יום ליום"

רבות נכתב ונאמר על הנערים היקרים שאינם מוצאים את מקומם באוהלה של תורה בישיבות הקטנות, ונראה שאכן ננקטו פעולות רבות עבורם. ישנם כיום לא מעט מוסדות שמשלבים בתוכם לימודים מגוונים, ושהצוות החינוכי מגלה בהם יחס פתוח ומכיל יותר לאותם נערים, לצרכיהם ולרצונותיהם, אולם נראה שעדיין אין בכך די.

גיל הנעורים הוא הזמן שבו כל אדם מגבש ומפתח את זהותו ואת אישיותו, הוא מגלה את העולם ואת המגוון הרחב הקיים בו, והוא בוחר לעצמו את דרכו בחיים. בעולם הישיבות החרדי הדרך והזהות ברורים מאוד, ואכן אנו רואים את מרבית התלמידים מאמצים את הערכים והדרך שהורו להם רבותיהם. אולם עבור הנערים שאינם נמצאים בישיבות, גם אם יש להם מסגרת חינוכית ולימודית, אנו מוצאים את הנערים במבוכה גדולה מאוד. הם מרגישים בדרך כלל תלושים בודדים וחסרי שייכות, הם חשים זרות מסוימת בקהילה החרדית, אבל גם אינם מרגישים לגמרי חלק מקבוצה חברתית אחרת בחברה הישראלית.

הדבר החשוב ביותר בגיל הנעורים אלו החברים, בעולם הישיבות אנו יודעים שהתלמידים נמצאים בדרך כלל בחברה טובה ביראת שמים ובמידות טובות, אולם הנערים שאינם נמצאים בישיבות נמצאים בדרך כלל עם בני גילם שגם הם נמצאים באותה מבוכה וחוסר זהות ברורה, והדבר מוביל פעמים רבות למקומות שליליים, של התנהגות לא ראויה המאפיינת חיפוש וחוסר שייכות. עם כל הרצון הטוב, של ההורים ושל אנשי החינוך בסביבתם של הנערים הללו, הם אינם מהווים עבורם מודל לחיקוי, והם אינם יכולים לתת להם מענה מספק למבוכתם.

הדבר הנחוץ ביותר עבור הנערים הללו זו תנועת נוער, עם מדריכים צעירים מצליחים, שקרובים אל הנערים הללו בגילם, שחוו בעצמם את הקשיים הללו, ומצאו את הדרך לשמור על יראת שמיים ומידות טובות עם השתלבות מוצלחת בחיי המעשה. הצעירים הללו, יכולים להוות לאותם נערים מודל לחיקוי, אוזן קשבת ללבטים ומצוקות, ובעיקר להדריך את הנערים הללו לסלול לעצמם דרך טובה ערכית ומשמעותית.

תנועות נוער הם דבר מקובל בכל חלקי החברה הישראלית, והם תורמים רבות לצמיחתם הנפשית של בני הנוער, לפיתוח אישיותם בכל הבחינות. בציבור החרדי, בשל העובדה שמרבית הנערים חובשים את ספסלי הישיבות, אין למעשה לתלמידי הישיבות זמן ומקום לתנועת נוער, אולם עם הריבוי העצום של נערים מחוץ לישיבות, נראה שזהו הדבר המתבקש ביותר.

האתגר הראשון של תנועת נוער כזו היא לרומם את רוחם של הנערים, לתת להם את התחושה שהם חשובים ומוצלחים בדרכם שלהם, ושהם עשויים להצטיין בחיים ביראת שמיים ובמידות טובות ובכל משלח ידם, הביטחון העצמי והאמונה באישיותם ובכוחותיהם עשויה בעזרת ה' לתרום רבות להם עצמם ולחברה כולה.

אני מקווה מאוד שיימצא בקרוב מי שיטול את היוזמה החשובה הזו על כתפיו, ויתקיימו בו דברי נעים זמירות ישראל "כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים. אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם" (תהלים קכז ד-ה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה