חפש בבלוג זה

יום חמישי, 27 בפברואר 2020

בין "חרדים מודרנים" ל"חרדים חדשים"

ח"כ משה גפני בפגישה עם סטודנטים חרדים
במערכות הבחירות האחרונות, המפלגות החרדיות נזקקות שוב ושוב לסוגיית "החרדים העובדים", שבעבר יוצגו ע"י "פועלי אגודת ישראל" (פא"י), ולפני כעשור ניסו להקים את מפלגת "טוב" ברשויות המקומיות.

המפלגות החרדיות מנסות בדרכים שונות לשכנע את הדור הצעיר הזה, שהם קשובים לצרכיו וידאגו למלא אותם, ושבכל מצב הם הבית הנכון ביותר עבורו. הם גם מעלים סרטונים עם חרדים עובדים מצליחים מוכרים, שמכריזים על נאמנותם המלאה לגדולי התורה ולמפלגות.

לדעתי, חשוב להבדיל בתוך החרדים העובדים בין שתי קטגוריות, בין "החרדים המודרניים" לבין "החרדים החדשים".
  • "החרדים המודרנים" הוא מונח ותיק, שמגדיר את החרדים שנמצאים על קו התפר החרדי כבר מהדור הקודם. הם משכילים, עובדים במקצועות חופשיים, חיים ברווחה כלכלית, שולחים את ילדיהם למוסדות איכותיים ואליטיסטייםעם לימודי ליב"ה מלאים ובגרות, פתוחים לעולם ולתרבות, תורמים לעולם התורה החרדי, ויש ביניהם לעולם החרדי הקלאסי סוג של "סטטוס קוו".
  • "החרדים החדשים" הוא מונח חדש, שמגדיר את הצעירים החרדים שגדלו החרדיות הקלאסית, בבתי הורים שהיו אברכים ומורות, שלמדו ב"חיידרים", ב"ישיבות קטנות", ב"ישיבות גדולות" וב"כוללים", ובשלב מסוים ביקשו לצאת לשירות צבאי או אזרחי, לרכישת מקצוע או תואר אקדמי, להשתלב בעבודה, ולהעניק לילדיהם את מה שהם לא קיבלו בילדותם.
    הדור הצעיר הזה, נזקק לעזרה ותמיכה מבחינה רוחנית, חברתית, כלכלית ורגשית. הוא איננו מקבל גיבוי וסיוע מהוריו, והוא סולל לעצמו דרך חדשה. אולם למרבה הצער אין לציבור הזה מי שידאג עבורו, והנציגים החרדים שאמורים לדאוג לו, או שמתעלמים ממנו או שמסתפקים בהצהרות חסרות כיסוי.
אל תבלבלו בבקשה בין השניים, למרות שיש הרבה דימיון מוכנה משותף ביניהם. לקבוצה הראשונה אין סיבה להימנע מתמיכה במפלגות החרדיות, אבל לקבוצה השניה ישנן סיבות טובות למדי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה