בחודש האחרון אני עוקב בעניין רב אחרי דיונים ערניים בפורומים חרדיים, אודות "בית מדרש הגר"א" שהקים בשנים האחרונות הרב אוריה עינבל שליט"א. במסגרת בית המדרש מתקיימים שיעורים במגוון תחומים שאינם נלמדים בישיבות עצמן, במחשבת ישראל, בתנ"ך, במבט תורני על שאלות אקטואליות וכיו"ב, ע"י תלמידי חכמים שונים. באתר בית המדרש ניתן למצוא תכנים מגוונים בשלל נושאים, שנמסרו על ידי רבני בית המדרש באירועים שונים.
נראה שבחורי ישיבות ואברכים רבים וטובים, שביקשו להרחיב את דעתם בתחומי דעת תורניים, מצאו את מבוקשם בבית מדרש זה. הם מצאו בו שיטות לימוד נוספות, רעיונות חדשים, כיווני מחשבה מקוריים וכיו"ב.
הדיונים אודות בית המדרש התעוררו בעיקר בעקבות דברים שנשא ראש ישיבת "חברון" הגר"ד כהן בחנוכה האחרון כנגד בית המדרש והתכנים הנמסרים בו, והדיון עסק בנחיצותו של בית המדרש, בחידושיו, בייחודיותו, בדמויות המלמדות בו, בחששות ובסכנות הכרוכות בו, בגבולות הדיון הלגיטימיים וכדו'.
דיונים אלו הם בעיניי דבר מבורך מאוד, היות והם עוסקים במהות הדברים באופן הרציני ביותר. אלו אינם דיונים פוליטיים בשאלות של מעמד כוח שררה והשפעה, אלא בשאלות עמוקות של דרך היהדות התורה והמצוות, שלצערנו הרב לא מרבים לעסוק בהם כיום.
הוויכוחים האידאולוגיים הם להבנתי דבר חשוב ונחוץ, הן בשביל המתנגדים והן בשביל התומכים. הם מסייעים לכל צד לברר טוב את עמדתו ואת השקפת עולמו, ולהגדיר באופן ברור את עקרונותיו ואת גבולותיו. נראה שכל עוד נשמרים בוויכוח מסוג זה גבולות השיח הראוי, מתקיים כאן "כָּל מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם" (אבות ה,יז).
כמו כן כדאי לקרוא את מאמרו של הרב יצחק רצקר באתר "צריך עיון" אודות דרכו של בית מדרש הגר"א
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה