חפש בבלוג זה

יום ראשון, 26 באפריל 2020

פתיחת "זמן קיץ" תש"פ - מאזן ביניים

למרות שכבר חלפו 16 שנים מהפעם האחרונה שבה התחלתי את "זמן קיץ" כאברך כולל מן המניין, לוח השנה הישיבתי המחולק ל"זמנים" ול"בין הזמנים" ממשיך ללוות אותי עד היום. לכן גם כיום הרגשתי את הציפייה לתחושת ההתחדשות המתלווה לכל "תחילת זמן", ואת המוזרות הגדולה של היום הזה לעומת כל מה שהיה מוכר לי כל חיי.

חלף כבר חודש וחצי מאז שמשבר הקורונה שינה לחלוטין את שגרת חיינו, ואף אחד איננו יודע כמה זמן עוד ייקח עד שנשוב אליה, ואני מבקש לעצור ולהתבונן על מקומה של הקהילה החרדית בנקודת הזמן הזו. לשם כך אני מבקש להציג כמה נקודות התבוננות: 
  1. הקהילה החרדית והאינטרנט
  2. עולם הישיבות החרדי
  3. הכלכלה החרדית
  4. הזהות החרדית
  5. החרדיות החדשה
הקהילה החרדית והאינטרנט - ב-20 השנים האחרונות האינטרנט שינה את עולמנו במידה ניכרת, והוא ממשיך ומשנה אותו מיום ליום. הקהילה החרדית מעצם היותה קהילה שמרנית החוששת ומתנגדת לשינוי, עשתה כמיטב יכולתה לצמצם למינימום את חדירת האינטרנט לקהילה החרדית, ובמידה רבה היא הצליחה בכך עד היום. 
מבחינה זו, אין ספק שבחודש וחצי האחרון ישנה עליית מדרגה משמעותית בשימוש באינטרנט בקהילה החרדית, ובלגיטימיות של השימוש הזה, גם בקרב אלו שעד כה מיעטו להשתמש באינטרנט. ניתן לראות זאת לדוגמה בשיעורי התורה המתרבים והולכים במרחב הווירטואלי, ובשימוש של חלק ממוסדות החינוך החרדי בלמידה מרחוק באינטרנט ולכל הפחות באמצעות דוא"ל.

עולם הישיבות החרדי - כפי שפתחתי את הפוסט, פתיחת "זמן קיץ" היום מחוץ לכותלי בתי המדרש היא מאורע היסטורי, וקשה להפריז במשמעותו. למרות כל המאמצים שנעשים כעת להחזיר את הישיבות לפעילות בדרך כזו או אחרת, ולמרות כל הפעולות שכבר ננקטו ושנועדו לאפשר לתלמידים להמשיך לשקוד על תלמודם גם מרחוק, ברור שלחודשים הקרובים עשויה להיות השפעה דרמטית על עשרות אלפי בחורי הישיבות ואברכי הכוללים, ומוקדם עדיין להעריך את המשמעות של הדבר הזה.

הכלכלה החרדית - איש איננו יודע את השפעת המגיפה על הכלכלה העולמית ועל הכלכלה הישראלית, אבל בכל אופן למשבר עלולה להיות השפעה חמורה עוד יותר על הכלכלה החרדית, מכמה וכמה סיבות. הקהילה החרדית תלויה רבות בתרומות מחו"ל לעולם הישיבות ולארגוני רווחה, שעלולות לפחות באופן משמעותי. רבים מהעובדים החרדים עוסקים בחינוך והוראה, ורובם המוחלט מועסק ע"י עמותות שמצבם הפיננסי גם בימים כתיקונם איננו במיטבו. משפחות רבות עלולות לא לעמוד בתשלומי ההורים למוסדות, ובכך לפגוע עוד יותר באיתנות המוסדות. גם הגמ"חים להלוואות כספים, המשמשים מוסד פיננסי חשוב בקהילה החרדית, עלולים להיקלע לקשיים בתזרים המזומנים בשל המשבר, וגם לדבר זה עלולה להיות השפעה משמעותית על הכלכלה החרדית. 

הזהות החרדית - גם בימים כתיקונם, אנו עדים לכך שהדור החרדי הצעיר עסוק רבות בשאלות של זהות, בנוגע לדרך החרדית הקלאסית ולרצונו להמשיך ללכת בה, או לללכת בדרך שונה במידה כזו או אחרת. המשבר ואופן ההתמודדות של המנהיגות הרבנית והציבורית עם השלכותיו, עשויים להגביר את ההיקף של הצעירים המחפשים את דרכם ואת זהותם החברתית.

החרדיות החדשה - מזה כ-20 שנה מדברים על השינויים בקהילה החרדית, ועל צמיחתה של חרדיות חדשה בדומה לתנועת "פועלי אגודת ישראל" שהתקיימה כאן בעבר הרחוק. אולם מסיבות שונות ומשונות, עד כה לא הבשילו כל התנאים לצמיחתה של קהילה חרדית אלטרנטיבית ומתפקדת. 
לכאורה, זמן משבר עשוי היה להוות הזדמנות לקהילה כזו להדגים התנהלות רצינית ואחראית להתמודדות עם האתגרים הרבים העומדים לפתחנו, אולם לעת עתה לא נראה לי שזה קורה, למרות שאולי זה עוד יתרחש בזמן הקרוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה