חפש בבלוג זה

יום שלישי, 12 בינואר 2021

מגפת הקורונה וחוק הגיוס

עימות באשדוד בניסיון לסגור ישיבה (דוברות משטרת ישראל)
כולנו מקווים שבקרוב מגפת הקורונה תהיה מאחורינו והחיים יחזרו למסלולם, אז גם נחזור לסוגיות שהעסיקו אותנו לפני הקורונה, ובכללם גם שאלת גיוסם של הצעירים החרדים.

העילה הרשמית לאי גיוסם של הצעירים החרדים, היא חשיבות לימוד התורה שהוגדרה במעמד "תורתו אומנותו", ביטוי שמקורו בגמרא אודות רשב"י ותלמידיו שהתמסרו ללימוד תורה באופן מוחלט.

חוששני שבעקבות השנה האחרונה, תתחזק הטענה בחברה הישראלית שהסיבה לאי גיוסם של החרדים היא חוסר הסולידריות והאכפתיות שלהם לגורלה של המדינה ושל כלל החברה הישראלית ולא החשיבות של לימוד התורה. אם חלק ניכר מהחרדים לא גילו סולידריות עם כלל החברה, בשמירה על כללי הריחוק החברתי ותקנות הקורונה, הם עלולים להיות חשודים בגישה דומה גם בנוגע לנטל הביטחוני.

מאידך גיסא, חוסר האכיפה של המדינה על שמירת הכללים והתקנות בקהילה החרדית, עשויים להשליך גם הם על ההבנה וההכרה משני צדי המתרס שאין שום משמעות לחוק כזה או אחר שינסה לחייב את הצעירים החרדים בגיוס לצה"ל. אם המדינה איננה רוצה או איננה מסוגלת לכפות איסור התקהלות למשך תקופה קצרה, עאכו"כ שהיא לא תכפה גיוס על עשרות אלפי צעירים חרדים שאינם מעוניינים ומוכנים לעשות זאת. מבחינה זו, אוזלת היד של המדינה הוכיחה למעשה את צדקת "הפלג הירושלמי" שקורא כבר שנים רבות לכלל הקהילה החרדית להתעלם מחוק הגיוס.

אם הניתוח שלי בשתי הנקודות הללו נכון, אני מודאג מאוד. עתיד החברה והמדינה תלוי להבנתי בשותפות יעוד ובשותפות גורל של כולנו, אובדן הסולידריות והאכפתיות עם חוסר האמון ההדדי ועם אוזלת היד של השלטון תוביל אותנו לפירוד ולאנרכיה ח"ו.

אשמח להתבדות!

תגובה 1:

  1. חושב שהפתרון היחיד במדינה כמו שלנו, הוא אחד משני המודלים הבאים:

    א. מודל קרוב לליברטריאני בו אנשים וקבוצות יצטרכו יותר לדאוג לעצמם, הצבא יהפוך לאט לאט לצבא מקצועי.
    2 יתרונות במודל זה- ראשית כל, זה עשוי לגרום לחרדים לקחת יותר אחריות על החלטותיהם. שנית, זה יצמצם את נקודות החיכוך בין המגזרים למינימום, היות וכל מגזר יפסיק להרגיש שהמגזר השני מנסה לשנות אותו/מנצל אותו וכו'.

    ב. לבקש מהחרדים להחליט האם הם מעוניינים להשתלב במדינה כשווים בין שווים, או שהם מעוניינים באוטונומיה חצי מדינתית בה הם יצטרכו לקחת אחריות על תשתיות, רפואה וכו'...

    אמנם 2 המודלים שהצעתי הם קצת לא ריאלים במציאות הפוליטית כרגע אבל אינני רואה פתרון אחר...

    השבמחק