חפש בבלוג זה

יום חמישי, 22 בספטמבר 2022

בעיית ההתארגנות של החרדים המודרניים

חברי הטוב אליעזר היון פרסם אתמול טור ב-ynet, בו הוא שאל מדוע החרדים שאינם שלמים עם התנהלות המנהיגות הפוליטית החרדית שבים ומצביעים למפלגות החרדיות ואינם מקימים אלטרנטיבה לעצמם?
אליעזר מסתמך על מחקרה של ד"ר לי כהנר שהראתה כיצד 40% מהחרדים מחזיקים בעמדות פחות שמרניות מאלו שמייצגת המנהיגות החרדית הרבנית והפוליטית.
בעיניי, זוהי השאלה החשובה ביותר עבור כל מי שחושש כמוני מהמשך המצב הקיים בקהילה החרדית בתחומים המשפיעים על עתידה מבחינה רוחנית וגשמית ועל עתיד מדינת ישראל.
לשאלה זו אין להבנתי תשובה אחת נכונה, אלא צירוף של כמה וכמה גורמים, אני מבקש להציג את תשובתי באופן תמציתי:
  1. חולשה - החרדים שאינם שבעי רצון מהמצב הנוכחי ומבקשים שינוי, הם בעלי מאפיינים שגורמים להם עמדת נחיתות מובנית.
    1. גיל - רובם הגדול של החרדים הללו הם להבנתי צעירים, ובתפיסת העולם החרדית אין לגיטימיות לקול שלהם.
    2. קבוצות מוחלשות - חלקם הגדול איננו משתייך ל"זרם המרכזי" (מיינסטרים) החרדי, הם באים מקהילות של בעלי תשובה, עולים, פריפריה, מזרחיים וכיו"ב, ממילא היכולת של קולם להישמע פחותה.
    3. היעדר רבנים - לחרדים המודרניים חסרים תלמידי חכמים שיזדהו עם תפיסת עולמם, ובקהילה החרדית האֲמוּנָה על "דעת תורה", לא ניתן לפעול ללא תמיכה רבנית.

  2. חילוקי דעות - לא די במכנה משותף נגטיבי של חוסר שביעות רצון, ויש צורך במכנה משותף פוזיטיבי, אבל הפיצול בתוך אותם 40% הוא גדול מאוד.
    1. בין מודרניים ותיקים לחדשים - החרדים המודרניים הוותיקים בדרך כלל יותר מבוססים כלכלית, וחיים בסטטוס קוו עם המנהיגות החרדית הרבנית והפוליטית. הם אינם מבינים את האתגרים של הדור הצעיר שמבקש ללכת בדרכם, ואת הקונפליקטים שלו עם המנהיגות החרדית.
    2. בין אידאולוגיים למבקשי נוחות - ישנו מתח רב בין החרדים המבקרים את הדרך החרדית מסיבות אידאולוגיות לבין אלו שבסך הכל מבקשים חיים נוחים יותר מבחינה גשמית ורוחנית.
    3. אינדיבידואליזם - רבים מהחרדים המודרניים חשים צורך בייחודיות ונבדלות, ומתקשים להבין את הצורך בחיבורים למען מטרה משותפת.
    4. פערי עמדות פוליטיות - החרדים המודרניים מתפרשים כמדומני על קשת רחבה של עמדות בין ימין לשמאל, בשאלות פוליטיות, כלכליות, דת ומדינה, שמרנות מול פרוגרסיביות, ימין ושמאל מדיני וכיו"ב, קשה לי לראות אותם מתחברים למפלגה / תנועה פוליטית אחת.

  3. קשיי התארגנות - לחרדים המודרניים ישנם קשיים גדולים להתארגן לפעילות משותפת למען מטרותיהם מכמה סיבות
    1. כוח אדם - כאמור, מדובר בעיקר על צעירים חרדים המבקשים להשתלב בחיי המעשה ובחברה הישראלית, רובם ככולם טרודים בחיי היומיום ואינם פנויים לפעילות ציבורית.
    2. משאבים כלכליים - מהיכרותי, אין כיום גורם משמעותי שמתעניין בסיוע הכלכלי הנדרש להתארגנות של הציבור הזה.
    3. היעדר משנה סדורה - לציבור זה אין כיום תשתית אידאולוגית משמעותית מבחינה תורנית ובכלל תפיסת עולם קוהרנטית ורלוונטית.
    4. חוסר מודעות לאופציות לא-פוליטיות - למהלך פוליטי עצמאי אין להבנתי סיכוי מהסיבות שמניתי, וכמובן גם בשל אחוז החסימה. אולם אין כמדומני גם אמון ביכולת להקים תנועה ציבורית א-פוליטית, שתשפיע מבחוץ על השדה הפוליטי.
    5. פיצול - בקרב הפעילים החברתיים החרדים שפועלים בתוך החרדיות המודרנית, ישנם פיצולים אינסופיים וקשה מאוד עד בלתי אפשרי לכנס את כולם לקורת גג אחת אפילו רק בשביל לדבר ולדון על שאלות רלוונטיות.
    6. סנקציות - אליעזר רמז לנושא זה במאמר שלו. כל מי שקורא תיגר על המנהיגות החרדית הנוכחית מאוים בדרכים שונות, כל עוד אין לציבור זה קהילות ומוסדות חינוך משלו לבנים ולבנות בכל הגילאים, הפחד הוא משתק.
למרות כל מה שכתבתי, אני מאמין שאין מנוס מהתארגנות כזו לטובת כולנו. אינני יודע איך ומתי זה יקרה, אבל אני מתאמץ להישאר אופטימי.

9 תגובות:

  1. זה מה שמנסה ר' דויד לייבל לעשות דרך אחוות התורה + מגזין לחרדים עובדים,אני מכיר את האופי שלו מקרוב בטווח הארוך המטרה שלו היא כוח פוליטי כל השאר זה בונוס

    השבמחק
    תשובות
    1. אם זו המטרה של הרב דוד לייבל, אני לא בטוח שהוא עושה את הצעדים הנכונים, אבל אשמח מאוד אם זה יצליח.

      מחק
    2. מענין מה שאתה אומר על הרב לבל. התארגנות פוליטית, בכל העולם, צריכה מנהיג חזק וכריזמטי שיעמוד בראשה, בפרט אם הוא מעונין לעמוד מול כוחות שמרנים חזקים כל כך כמו הפוליטיקה החרדית. אתה מכיר מישהו כזה?

      מחק
  2. אפשר לראות קבוצות מיעוט אחרות, דוגמת "הפלג הירושלמי" או סתם חסידויות קטנות, שגם להם אין כוח אדם, משאבים כלכליים, וחלקם סובלים מסנקציות מתוך המיינסטרים, אבל אם מצליחים להתארגן.
    ונראה שבסוף הכל תלוי במנהיג שמאחד את כולם ומוביל.
    הציבור החרדי המודרני הצעיר הוא אינדיבידואלי, וחלקו סובל מטראומת מנהיגים, ולכן לא מעוניין לשמוע למנהיג, ולכן גם לא יצליח להתארגן כשיהיה לו כוח אדם, משאבים כלכליים וכדומה.

    השבמחק
    תשובות
    1. *אבל הם מצליחים

      מחק
    2. מנהיגות חזקה, רק זה הפתרון. ואני לא רואה מישהו כזה, שיהיה מוכן לצאת מול כוחות כה חזקים כמו הפוליטיקה החרדית. זה יכול להצליח בקנה מידה קטן, של קהילה מודרנית פה ושם, אבל בקנה מידה ארצי אני לא רואה בטווח הקרוב.

      מחק
  3. ניתחת יפה את הגורמים לחוסר ההתארגנות של החרדים המודרנים, או יותר מדויק אלה שרוצים שינוי. הפתרון הוא מנהיגות מתאימה. היא תאחד ותלכד סביבה את הציבור למרות החולשות, חילוקי הדעות וקשיי ההתארגנות. זה צריך להיות אישיות תורנית, עם ביטחון עצמי וכריזמה. אני לא רואה בטווח הקרוב מנהיג כזה.
    לכן בשלב זה חרדים מודרנים יכולים להסתפק מקסימום בהקמת קהילות קטנות משלהם שבראשם רב, יש דוגמאות לכך בכמה מקומות בארץ. בקנה מידה ארצי, לדעתי אנחנו לא שם עדין.

    השבמחק
  4. מאמר מצויין
    להבנתי
    לפחות נכון לגביי
    חרדי ישראלי מבין שהאמת היא שהוא נשאר תחת הכותרת הזו רק מטעמי נוחות
    למעשה מי שבוחר להיות חרדי ישראלי כבר מוציא את עצמו לגמרי מהמגזר החרדי
    המגזר החרדי בנוי כמעט כולו על קבלת דעת תורה וביטוח עצמי כלפי גדולי הדור
    ברגע שבו אדם מחליט שהוא כבר לא כפוף לגדולי הדור הוא למעשה לא חלק מהעולם החרדי

    השבמחק
  5. דברים יפים .
    זאת השאלה,
    כיצד מביאים לידי תוצאות בשטח .
    ירושלים לא נבנתה ביום ,
    לעניות דעתי, בימינו צעד קדימה אולי יהיה בדרישה קטנטנה, "סה"כ" מבקשים פריימריז (בלעז/ג)למפלגות החרדיות .
    בצלאל אני שוקל להצביע לך (-; .
    בשורות טובות ישועות ונחמות !

    השבמחק