חפש בבלוג זה

יום חמישי, 26 בדצמבר 2024

ועל המלחמות - מחשבות על שירות חרדים בצה"ל

היום יום ראשון של חג החנוכה, מתגייסים החיילים החרדים הראשונים לחטיבת "חשמונאים", זה הזמן לברך אותם בהצלחה גדולה בשירותם הצבאי, ושתהא יציאתם כביאתם.

בהזדמנות זו, אני מבקש לשתף בכמה מחשבות שלי בסוגיית גיוס חרדים לצה"ל.
  1. תקופת המתנה - אנו נמצאים כעת בתקופת המתנה וחוסר בהירות מכל הצדדים, בנוגע למעמד החוקי של כלל הצעירים החרדים בגיל גיוס.
    לא ידוע האם הקואליציה הנוכחית תצליח להעביר חוק חדש להסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות החרדיות, ומה יהיו הצעדים המעשיים של המדינה וצה"ל לגיוסם של צעירים חרדים במספרים משמעותיים.
    הישיבות והכוללים כבר קרוב לשנה אינן מקבלות תקציב עבור תלמידים בגיל גיוס, וסבסוד המעונות לילדי אברכים עומד להסתיים בקרוב. נשלחו אלפי צווי גיוס, ולא ידוע מה יהיה עם אלו שלא נענו לצווים.
    חלקים גדולים בחברה הישראלית דורשים שהצעירים החרדים יתגייסו לצה"ל, אבל יתכן שסיום המלחמה יגרום לרבים להיות פחות נחרצים בעניין מסיבות שונות.
    בשל כך, אני סבור שלא ניתן להסיק מסקנות מרחיקות לכת מהמספר הנמוך יחסית של מתגייסים חרדים בתקופה הנוכחית, גם למסלולים הייעודיים הוותיקים (נצח יהודה, ח"ץ, תומר, ישיבות הסדר, מכינות קדם צבאיות) וגם לחטיבה החדשה. הרושם שלי הוא שצעירים חרדים רבים ממתינים לראות לאן הדברים מתפתחים והם יושבים בינתיים על הגדר.

  2. הנשק הסודי של המפלגות החרדיות - אינני פרשן פוליטי, ואני לא יודע להעריך כיצד תפעלנה המפלגות החרדיות ויתר המפלגות בקואליציה, על מנת למלא את רצונן של המפלגות החרדיות ולשמור על שלמות הקואליציה והממשלה.
    אני משער שהמועד האחרון למציאת הפתרון הוא הזמן המאוחר ביותר להעברת תקציב 2025, מפני שקשה לי להאמין שהמפלגות החרדיות תוכלנה לתמוך בתקציב כשהנושא הזה לא הגיע לפתרונו.
    נשיא ארצות הברית היוצא ג'ו ביידן, סיפר על שיחה שלו עם ראש הממשלה גולדה מאיר במלחמת יום כיפור, היא אמרה לו שהנשק הסודי של ישראל הוא שאין לנו מקום אחר ללכת אליו. אני חושב שזהו גם הנשק הסודי של המפלגות החרדיות, מפני שמבחינתן זהו נושא שהן אינן יכולות להפסיד בו. אם בקואליציה וממשלה שהן חברות בהן, הן אינן מצליחות להסדיר בחוק את מעמד תלמידי הישיבות ולהחזיר את תקציב הישיבות והכוללים, אין הצדקה לקיומן.

  3. קהל היעד השקוף - הרמח"ל בהקדמה ל"מסילת ישרים", מדבר על החשיבות של העיסוק בחכמת המוסר ע"י החכמים, ואז הוא כותב "וְאוּלָם תּוֹלְדוֹת הַמִּנְהָג הַזֶּה רָעוֹת מְאֹד לַחֲכָמִים וּלְבִלְתִּי חֲכָמִים, כִּי גּוֹרֵם שֶׁמֵּאֵלֶּה וּמֵאֵלֶּה יֶחְסַר הַחֲסִידוּת הָאֲמִתִּי וְיִהְיֶה יָקָר מְאֹד לִמְצוֹא אוֹתוֹ בָּעוֹלָם. כִּי יֶחְסַר מִן הַחֲכָמִים לְמִעוּט עִיּוּנָם בּוֹ, וְיֶחְסַר מִן הַבִּלְתִּי חֲכָמִים לְמִעוּט הַשָּׂגָתָם אוֹתוֹ."
    הקהילה החרדית מורכבת מקבוצות שונות ומגוונים שונים, ואני מבקש להתייחס כאן לחלוקה על הציר שבין שמרנות למודרניות, שנחקר באופן מקצועי ע"י ד"ר לי כהנר. עפ"י הממצאים שלה, יש כ-60% מהחרדים שנוטים יותר לצד השמרני, וכ-40% שנוטים יותר לצד המודרני.
    הציבור החרדי הנוטה למודרניות, הוא קהל יעד הרבה יותר מתאים לשרת בצה"ל, ואמנם בישיבות ההסדר החרדיות יש לו נוכחות ניכרת.
    הבעיה העיקרית היא שציבור זה נמצא בייצוג חסר מבחינה פוליטית, הוא לא מספיק מאורגן מבחינת קהילות ומוסדות, וגם בתקשורת החרדית והכללית קולו כמעט אינו נשמע.
    בשל כך, כמעט כל המאמצים, גם של צה"ל וגם של המדינה, מושקעים בשביל לשכנע את המנהיגות הרבנית והפוליטית השמרנית, וכן להיענות לצרכים של החרדים השמרנים, וכמעט לא נעשה כלום בשביל לחשוב מה צריך לעשות על מנת שהחרדיות המודרנית תתגייס.
    חשוב להבהיר, החרדיות המודרנית איננה קשורה למה שמדברים כל הזמן בתקשורת על "מי שאינו לומד", זהו סיפור שונה לחלוטין על חרדים שמאמינים בתפיסת עולם של "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה