חפש בבלוג זה

יום חמישי, 8 באוקטובר 2015

חדש אסור מן התורה?

הערב אור לכ"ה תשרי יום פטירתו ה-176 של רבה של פרשבורג רבי משה סופר ה"חתם סופר" זצ"ל
רבים מההיסטוריונים רואים ב"חתם סופר" את מבשר החרדיות בת זמנינו, ומרבים להזכיר את אמרתו המפורסמת "חדש אסור מן התורה", שבאה לבטא התנגדות לכל חידוש באורח החיים של שומרי תורה ומצוות. 
השמרנות אכן הפכה למרכיב בסיסי בקהילה החרדית, והיא באה לידי ביטוי בשפה, בלבוש, במנהגים, בהסתייגות מהמודרנה ומהציונות ובעוד אופנים שונים. אולם האם באמת אנו מסוגלים לשמור תמיד רק על הישן? ברור שהתשובה היא שלילית. כולנו נעזרים בטכנולוגיות חדשניות בכל תחומי החיים, במקררים, במכונות כביסה, במזגנים, במחשבים, בטלפונים, במכשירים ניידים ועוד כהנה וכהנה. לכל השינויים וההתפתחויות ישנה השפעה בלתי נמנעת גם בענייני שמירת מצוות והלכה, בשעון שבת, בהכנת תפילין, בטוויית ציצית, באפיית מצות ובעוד אופנים שונים. גם בנורמות שלנו ישנם חידושים רבים, בלימוד ב"כוללים", בעבודת נשים, בחבישת פאה נכרית, בלבוש עדכני וכיו"ב. ברור שאנו שונים בהרבה דברים מאבות אבותינו, ואנו נדרשים בכל דור להתאים את עצמנו להתפתחויות בתחומי הטכנולוגיה ועולם הרעיונות שמסביבנו. איך אם כן אנו מיישמים את הרעיון של "חדש אסור מן התורה"?

המקור לאמרה של ה"חתם סופר" הוא במצוות העומר, אשר לפניו אסור לנו לאכול מן התבואה החדשה ואיסור זה נקרא "חדש", אולם האם לעולם איננו אוכלים מהתבואה החדשה? ברור שאנו אוכלים מהתבואה החדשה, אולם רק לאחר הקרבת קרבן העומר שאז הופכת התבואה להיות ישנה.
אני סבור שזהו הרעיון העמוק בדבריו של החת"ס זצ"ל, הוא בא לומר שאנחנו איננו מאמצים את הדברים החדשים, אלא ממתינים לראות כיצד הם הופכים לישנים ואז ניתן לאמץ אותם באופן מושכל וזהיר. נדמה לי שאפשר להמשיל זאת לתרופות שלא משתמשים בהם לפני שהן עוברות הרבה שלבי ניסיון על בעלי חיים וכיו"ב, על מנת לעמוד על יעילותם ועל הסיכונים ותופעות הלוואי הכרוכים בהם.
החברה החרדית איננה דוחה לחלוטין את החידושים, אבל היא נוהגת בהם באופן זהיר ומאמצת אותם רק לאחר שהם כבר בדוקים ומנוסים והם בגדר "ישן".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה