חפש בבלוג זה

יום שבת, 26 בדצמבר 2015

קדושית


לפני כעשור התקיימו דיונים רבים בפורום "עצור כאן חושבים" אודות הצורך בהקמת עיר חרדית אוטופית שבה יתקיימו הרעיונות היפים של שילוב תורה עם דרך ארץ, שבה נזהרים במצוות שבין אדם לחברו ובמצוות שבין אדם למקום ועוד כהנה וכהנה. הכינוי של אותה עיר דמיונית היה "קדושית", ומשתתפים שונים תיארו שם כיד הדמיון הטובה עליהם את קדושית שלהם.
תל ערד - המקום המיועד לעיר חרדית "כסיף"
באותן שנים הכרתי חברת יעוץ שעבדה עם משרד הבינוי והשיכון בתכנון העיר "חריש" עבור הציבור החרדי, אני הצעתי להם להקים בתוך העיר שכונה עבור חרדים עובדים בעלי השכלה אקדמית המבקשים איכות חיים ומרחב מחיה, לשם כך קישרתי אותם עם חנוך ורדיגר מתנועת פא"י, אולם היוזמה לא התקדמה וכידוע לכולנו התכנית של העיר חריש לחרדים נגנזה מסיבות שונות.
במהלך השנים, צצו ועלו מדי פעם רעיונות להקמת קבוצה להתיישבות של "חרדים ישראלים" בסביבה גאוגרפית כזו או אחרת, אולם לא ידוע לי על התארגנות שקרמה עור וגידים. ההתארגנות היחידה שמוכרת לי בכיוון זה היא של קהילות בעלי התשובה בארגון "נטיעות" ובתנועת "אדרבה" שהקימו למיטב זיכרוני למעלה מעשר קהילות חדשות במקומות שונים, במעלות, בחיפה בשובה ובמקומות נוספים.
לפני כשנתיים, הייתה התארגנות של כמה חברים להקמת קהילה מסוג זה ב"גבעת זאב החדשה", מדובר באזור שמיועד גם לציבור עולים מארצות הברית, אולם הבנתי שההתארגנות הזו לא יצאה אל הפועל.
כפי שאני רואה את המצב בשטח, הצורך של צעירים חרדים בסביבה שבה יוכלו לשלב חיי תורה ויראת שמיים עם השתלבות בעולם העבודה, בלימודים אקדמיים, בצה"ל ובתחומי עיסוק שונים, תוך שימוש מושכל בהתפתחויות הטכנולוגיות, ללא שיאלצו להתמודד ללא הרף עם התנגדויות וחרפות מבית, עם דחייה והתבזות במוסדות החינוך, עם היעדר מסגרות חינוכיות מתאימות ואיכותיות, גדל והולך מיום ליום. הניסיונות ליצור את המענים המתאימים בתוך הריכוזים החרדיים, נתקלים בהתנגדות ובהתנכלות מצד הנציגים החרדים בכנסת וברשויות המקומיות. הרעיון לפתור את הבעיות באמצעות נציגות פוליטית ברשויות המקומיות נכשל, וספק רב כמה תועלת הייתה בו אילו היה מצליח.
לפני כחודש פנה אלי נציג של תנועת "אור" להתיישבות בנגב ובגליל, על מנת להתייעץ אתי בנוגע לעיר "כסיף" המתוכננת בנגב לחברה החרדית, והוא ביקש לברר את ההיתכנות להביא לשם "חרדים ישראלים". 
אני טענתי שהרעיון בהחלט שווה בדיקה, למרות שנראה שהמיקום איננו בהכרח בטוב ביותר במדינת ישראל. תכן בהחלט שהמרחק מהריכוזים החרדים הגדולים, יאפשר התארגנות של "חרדים ישראלים" שיוכיחו הלכה למעשה כיצד ניתן להקים עיר מודרנית ותורנית במאה ה-21, עיר שתהיה דוגמה לחינוך איכותי הן בהיבט התורני והן בכל תחומי הדעת, תוך התאמה לעידן הטכנולוגי. עיר שיהיו בה תלמידי חכמים ובעלי מקצועות חופשיים קובעי עתים לתורה. עיר שתתנהל באופן הגון ומקצועי, ותיתן מקום מכבד ומשלב לכל החוגים והעדות בקהילה החרדית. עיר שתקדש שם שמיים ברבים.
אני אישית אשמח לגור בעיר כזו, להעביר אליה את ישיבת "חכמי לב", ולעשות ככל הנדרש בשביל להציע עתיד טוב יותר לדור הצעיר ברוחניות ובגשמיות.

האם מדובר לדעתכם בחלום בר הגשמה?

2 תגובות:

  1. תגובה מעניינת על הרעיון התפרסמה בפורום "אגודה אחת" ע"י "אחרחוק"
    http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?cat_id=22&topic_id=3107440&forum_id=18119

    השבמחק
  2. מדהים, אני חולמת על זה כבר כמה שנים, והנה אנשי מעשה כבר מגבשים קבוצה...
    לדעתי, פרויקט של כםיף לא יצא לדרך, יש שם התנגדות חמורה מצד הבדואים, האזור המיועד לעיר למעשה "תפוס", הייתי שם וראיתי בעינים שלי. כל הרעיון של העיר חרדית שם - זה נסיון לדחוף בדואים, והם מבינים את זה מצוין.
    יש לי רעיון אחר של מקום - הר שחר שבין באר שבע לקיבוץ שדה בוקר, אבל עוד לא בדקתי את המקום.
    ועוד חשוב לדעתי לא להגדיר את הפרויקט מלכתחילה כמיועד ל"חרדים חדשים" בלבד. אין מטרתינו להעמיד קיר בטון המפריש קהילות. צריך לדבר על זה בהזדמנות.

    השבמחק