חפש בבלוג זה

יום שישי, 3 ביוני 2016

בינו שנות דור ודור

אחת השאלות המרכזיות שעולה מפעם לפעם בנוסח כזה או אחר, נוגעת להגדרת הזהות החברתית שלנו כ"חרדים". במהלך השנים פגשתי הרבה אנשים בתהליכים שונים של שינוי השקפת עולם ואורח חיים, ששאלו את עצמם האם הם עדיין חרדים? ולשם מה? ומדוע אינם משתייכים לקבוצה חברתית אחרת מתוך המגוון הקיים? או מדוע אינם מקימים לעצמם קבוצה חברתית חדשה?
על השאלה הזו, ניתן לדעתי להשיב באופנים שונים, ואני מבקש כעת להתמקד בפרספקטיבה ההיסטורית. אני מבקש להשיב על השאלה "במה אתה חרדי?" בתשובה אחת "בהיסטוריה".
אחד הדברים המייחדים בעיניי את הקהילה החרדית, זו תודעה של המשכיות היסטורית. החרדים רואים את עצמם כממשיכי מסורת של אלפי שנים, החל מאברהם אבינו או ממשה רבינו עד ימינו אנו. הם משרטטים את ההיסטוריה של השופטים, הנביאים, המלכים, גלות בבל, בית שני, תנאים, אמוראים, סבוראים, גאונים, ראשונים ואחרונים, כרצף אחד ארוך. הדבר אף מגיע לידי גיחוך, כשמציירים את משה רבינו עם שטריימל וקפוטה.
נדמה לי, שבציונות הדתית ישנה יותר תודעה של חידוש, של דרך חדשה שהביאה להקמת מדינת ישראל ולתפיסה של נטילת אחריות והבאת הגאולה וכיו"ב, ולמרות שבוודאי גם הם רואים את עצמם כממשיכים של שרשרת הדורות, תודעת החידוש חזקה יותר מתודעת ההמשכיות.
אם אני צריך לבחור בחרדיות בת ימינו, ברור לי שאין לי סיבה מספיק טובה להישאר בקהילה שיש בה בעיות כה גדולות, ושאורח חייה ודעותיה כה שגויים בעיניי. אולם הדבר שיקר לי יותר מהקשר עם הקהילה הקיימת זו ההיסטוריה של הקהילה הזו, שעליה אינני מוכן לוותר.
דמויות המופת שלי הם הגר"א מווילנא, הגר"ח מוולואז'ין, הנצי"ב, ר' ישראל סלנטר, ה"בית הלוי", הסבא מקלם, הסבא מנובהרדוק, הסבא מסלבודקה, הגר"ח סולוביצ'יק, ר' מאיר שמחה מדווינסק, ה"חפץ חיים", הרב אברהם אליהו קפלן, הרב יעקב יחיאל וינברג, ר' איסר זלמן מלצר, ר' יוסף שלמה כהנמן, ר' שלמה זלמן אויערבאך ועוד רבים וטובים, ועל זה אינני מוכן לוותר. אלו הדמויות שאני מבקש לצעוד לאורם ובדרכם, ואינני סבור שיש לחרדיות העכשווית בעלות עליהם. אני אינני מעוניין להמיר את הדמויות הללו בדמויות אחרות, לא בראי"ה קוק, לא ברב ריינס ולא בדמויות חשובות אחרות. אם אוכל להקים קהילה שתהיה נפרדת לחלוטין מהחרדיות בת ימינו, אבל תראה את עצמה כהמשך ישיר וטבעי לכל אתם דמויות שהזכרתי ועוד רבים וטובים כמותם, נראה לי שלא תהיה לי סיבה רצינית להימנע מכך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה