חפש בבלוג זה

יום שלישי, 2 באוגוסט 2016

ליבת הדברים

בשבוע האחרון נשמעו קולות שונים בעד ונגד לימודי מקצועות הליבה בחינוך החרדי לבנים, הללו מדברים על חשיבות לימוד תורה לקיום העולם והללו מעלים על נס את חשיבות הלימוד של אנגלית מתמטיקה ומדעים. הראשונים מבקשים להוכיח שניתן להצליח בעולם העבודה ובלימודים אקדמיים עם רקע תורני בלבד, בעוד האחרונים מצביעים על נתוני נשירה גבוהים של בוגרי ישיבות חרדיות מהמוסדות האקדמיים.

מהיכרותי הקרובה את מוסדות החינוך החרדיים לבנים, אני סבור שהדיון כולו זונח את לימודי הליבה החשובים יותר מאשר המקצועות המדוברים (שאינני ממעיט בחשיבותם), שלצערי הרב אכן חסרים מאוד בחינוך הבנים החרדים.

הלימודים הללו אינם סותרים בשום אופן ללימוד תורה והיעדרם הוא הגורם המרכזי לנשירה של צעירים חרדים מלימודים אקדמיים. לימודי הליבה האלו הם אלו המכונים "כישורי למידה" ו"אוריינות אקדמית".

תלמודי התורה והישיבות הקטנות אכן מקדישים את מרב זמנם להוראת מקצועות קודש בכלל ולהוראת גמרא בפרט, אבל הם ברוב המקרים אינם יודעים להקנות באופן שיטתי ומסודר את הדברים הבאים: ארגון חומר, סיכום ותמצות, הבעה בכתב, הבעה בעל פה, תשובות מלאות ומדויקות, הצגה קוהרנטית של טיעון של הוכחה והפרכה, הבחנה בין עיקר לטפל, הבנת הקונטקסט (הקשר) של החומר הנלמד, עמידה בלוחות זמנים להגשת עבודה, הכנת שיעורי בית ומטלות ועוד.

ניתן להרחיב בדוגמאות רבות על כל אחד מהדברים הללו ועל ההסברים מדוע כל הדברים הללו חסרים בחלק גדול מהמוסדות לבנים חרדים, אבל קשה לדעתי להכחיש את העובדות הללו וללא ספק אלו הם הכישורים החשובים ביותר לכל תלמיד בכלל ולתלמיד בלימודים אקדמיים בפרט.

את הדברים הללו ניתן להקנות בתוך לימודי הקודש ובלימוד גמרא, אבל הם אינם נרכשים אצל מרבית התלמידים כלאחר יד. להקנייתם יש צורך בתכנית מסודרת ובהכשרה משמעותית של המחנכים והר"מים כיצד להקנותם לתלמידים, כיצד לעקוב אחרי התקדמות של כל תלמיד ביעדים הללו, וכיצד להתמודד עם קושי של תלמידים ברכישת המיומנויות הללו.

כל הדברים הללו חשיבותם אמורה להיות מובנת מסברא, אבל גם בחז"ל הרבו לדבר על הצורך בהם, עד שאמרו "אם ראית תלמיד שלמודו קשה עליו כברזל בשביל משנתו שאינה סדורה עליו" (תענית ז,ב) וכן אמרו בפרקי אבות על החכם "שואל כענין ומשיב כהלכה, ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון" (אבות ה,ז).

ברצוני לסיים בדוגמה חשובה מאוד בעיניי, הבנות החרדיות תלמידות "בית יעקב" בכל הארץ עוברות בכיתה ז' מבחן על "מושגים ביהדות" ובו עליהן להכיר למעלה מ-300 מושגי יסוד תורניים, אולם הבנים החרדים אינם עוברים מבחן דומה ככל הנראה מתוך הנחה שכל המושגים מוכרים להם מלימודי הקודש. מניסיוני אני יכול לקבוע בוודאות שמרבית הבנים החרדים אינם מכירים חלק גדול מאותם מושגים בסיסיים, ואני משוכנע שתכנית לימודים מסודרת עם הנושאים שהזכרתי הייתה משנה את המציאות הזו לטובה באופן משמעותי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה