חפש בבלוג זה

יום שישי, 16 ביוני 2017

קהילה נולדת

בשבוע החולף התקיימו חמישה אירועים הקשורים לקהילה החרדית המתחדשת:
  1. הצגת הפרויקטים של מחזור ג' בתכנית מנדל לפיתוח מנהיגות בקהילה החרדית.
  2. כנס "קוראים לסדר - על חרדים, חברה ותקשורת מגזרית" במרכז נפגשים בירושלים.
  3. כנס "מנהיגות אזרחית בקהילה החרדית" במכון הישראלי לדמוקרטיה
  4. בימת צריך עיון: פאנל בנושא העיתונות החרדית בקרן תקווה.
  5. הצגת הפרויקטים של מחזור ה' בתכנית שלוחי ציבור, האוניברסיטה העברית.
באירועים הללו היו מעורבים גם חילוקי דעות חריפים, סביב שאלות של ייצוג נשים ומזרחיים. 
על תכניות מנדל נשמעה טענה ששיעור המשתתפים המזרחיים בהן נמוך מאוד, ובחריפות רבה יותר נשמעה אותה ביקורת כלפי הכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה שלא היה בו דובר חרדי מזרחי. 
הכנס על התקשורת החרדית עם פאנל של אנשי ונשי תקשורת חרדים אשכנזים ומזרחיים, התקיים כתגובה לכנס של קרן תקווה על העיתונות החרדית מפני שבפאנל שלו השתתפו בו רק גברים חרדים אשכנזים.

התגובה השכיחה שאני נתקל בה היא, "מה חדש בחרדיות המתחדשת אם יש בה מאבקי כוח וחילוקי דעות כמו בחרדיות הישנה?". אני סבור שטענה זו שגויה לחלוטין ואני מבקש להקדים לדבריי מאמר חז"ל.

"אמר רבי סימון: בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לבראֹת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות. מהם אומרים אל יִבָּרֵא, ומהם אומרים יִבָּרֵא, הדא הוא דכתיב: (תהלים פה, יא) חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ, צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ. חסד אומר: יִבָּרֵא, שהוא גומל חסדים. ואמת אומר: אל יִבָּרֵא, שכולו שקרים. צדק אומר: יִבָּרֵא, שהוא עושה צדקות. שלום אומר: אל יִבָּרֵא, דכוליה קטטה. מה עשה הקדוש ברוך הוא נטל אמת והשליכו לארץ, הדא הוא דכתיב (דניאל ח, יב) וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה."
(בראשית רבה פרשה ח, ה)

למדנו מכאן שהאדם מטבעו הוא גם גומל חסדים ועושה צדקות וגם דובר שקרים וכולו קטטה, אין פירושו של דבר שאין מחובתו של אדם לדבוק באמת ולרדוף שלום, אבל חובה להכיר שלא תיתכן חברה אנושית בלי הדברים הללו.

לאור זאת, אני רואה דווקא בחילוקי הדעות והעימותים הללו סימן מובהק לכך שנוצרת כאן קהילה חדשה חיה ותוססת, שגורמת לאנשים ונשים להקדיש מכוחם וממרצם ולהביע את עמדתם.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה