חפש בבלוג זה

יום שני, 13 ביולי 2020

מעמנואל תש"ע עד קרית בעלזא תש"פ

הפגנה למען אסירי עמנואל תש"ע (צילום: אורי לנץ)
בחודש תמוז תש"ע התקיימה בירושלים ובמקומות נוספים בארץ הפגנת ענק של הציבור החרדי לגווניו, כאות הזדהות עם הורים חרדים מהעיר עמנואל שנכנסו לכלא בשל סירובם להוראת הבג"צ לאחד את הכיתות בבית הספר "בית יעקב" בעירם. ההפגנות ההמוניות התקיימו לנוכח קריאתם של גדולי התורה החרדים והן התאפיינו בסדר מופתי, אולם הן סימנו תחושות קשות של אפליה ושל התערבות יתר של המדינה באורח החיים החרדי.

במשך תקופה ארוכה נידונה עתירה שהגיש עו"ד יואב ללום לבית המשפט בטענה לאפליית בנות ספרדיות והפרדתם לבית ספר וכיתות נפרדות, בעוד שהנהלת בית הספר טוענת להפרדה מסיבות דתיות וחינוכיות.

את המאבק הובילו חסידי סלונים בהוראת האדמו"ר, ובשלבים הראשונים הם לא זכו לתמיכה מיתר הקהילה החרדית, אולם כשהדבר הגיע להכרעה בבג"צ שהתבטא כנגד סמכותם של רבנים מול המדינה, התאחדה הקהילה החרדית האשכנזית לתמיכה בחסידי סלונים, וגם החרדיות הספרדית נטתה בחלקה הגדול לצידם של חסידי סלונים.

"פרשת עמנואל" הייתה למיטב הבנתי נקודת ציון כואבת ומדממת במערכת היחסים בין הקהילה החרדית למוסדות המדינה, ונראה שמאז כל הצדדים מנסים להימנע מלחזור לאותה נקודה.

מחאה בשכונת רוממה בירושלים תש"פ
עשר שנים מאוחר יותר, מתפרצת מחאה חרדית ברחובות ירושלים, כנגד כוחות הביטחון הממונים על אכיפת הסגר שהטילה ממשלת ישראל על שכונות חרדיות בירושלים. המחאה נובעת מתחושות תסכול וכעס כנגד המדינה וכנגד המשטרה, בשל תחושת נרדפות ואכיפה בררנית של כללי הריחוק החברתי ועטיית מסיכות וכיו"ב בשל מגיפת הקורונה. המחאה הפעם איננה בקריאה של גדולי התורה או של המנהיגות הציבורית, והיא כוללת הפרות סדר ואלימות, וכאמור היא מסמנת חוסר אימון מוחלט ברשויות.

גם כאן, כבר ארבעה חודשים ישנם חילוקי דעות בתוך הקהילה החרדית כיצד יש לנהוג עם הכללים השונים שמתפרסמים מעת לעת בנוגע למגיפת הקורונה, ומרבית הציבור החרדי מקבל על עצמו את הכללים במלואם, לעומת מיעוט שמסרב לסגור מוסדות חינוך ובתי כנסת, להיבדק מקורונה, לשמור על כללי ריחוק ועטיית מסיכה. בתוך המיעוט הזה נמצאת כפי הנראה גם חסידות בעלזא שהאדמו"ר שלה סבור (כנראה בהמלצתו של אלימלך פירר) שיש לשמור ככל האפשר על השגרה. כאמור, מרבית הציבור החרדי מסתייג מעמדה זו.

ההתפתחויות האחרונות, של סגרים על ערים ושכונות חרדיות, של אכיפה קפדנית במיוחד באזורים החרדים, של סרטונים עם התנהגות בלתי סבירה של שוטרים ופקחים, של התבטאויות אנטי חרדיות בתקשורת באינטרנט וברשתות החברתיות, מובילים לתסכול עצום אצל כלל הקהילה החרדית, החשה כעת שעיר לעזאזל של כלל החברה הישראלית. מציאות זו, מביאה כמדומני חלק גדול מהקהילה החרדית להזדהות עם המחאה שהתפרצה כעת בקרית בעלזא בירושלים.

האם הרשויות והמנהיגות החרדית יתנהלו כעת יותר בתבונה מאשר לפני עשור, או שנגיע שוב לנקודת רתיחה שתשאיר את כולנו מצולקים למשך שנים ארוכות?

2 תגובות:

  1. מה הקשר כאן לבעלזא אני לא מבין אם אפשר בבקשה הסבר תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. במשך שבוע הוטל סגר על שכונת רוממה ובכללה שיכון בעלזא בשל התפשטות הנגיף, וההערכה הרווחת היא שהתפשטות הנגיף והסגר נובעים בין השאר מהתנהלותם של חסידי בעלזא בהוראת האדמו"ר.

      מחק