חפש בבלוג זה

יום חמישי, 2 ביולי 2020

שעת המבחן של "החרדיות החדשה"


ב-20 השנים האחרונות, מתחולל בקהילה החרדית בישראל תהליך מרתק, שתוצאותיו עשויות להיות משמעותיות מאוד לכלל החברה במדינת ישראל.

הקהילה החרדית שבמשך עשרות שנים הסתגרה והתבצרה והתרחקה מהחברה הישראלית ומהעולם המודרני, ובנתה את עצמה באופן מעורר השתאות בתוך חומות של בדלנות, התחילה אט אט להיפתח באופן מדוד וזהיר.

הדבר בא לידי ביטוי בעליה בשיעור המועסקים החרדים, בגיוס חרדים לצה"ל ו/או לשירות האזרחי, בכניסת חרדים ללימודים מקצועיים ו/או אקדמיים, בחשיפה גוברת לאינטרנט, במפגש בלתי אמצעי של חרדים עם כלל החברה הישראלית ובעוד אופנים.

התופעה הזו נתקלה בהתנגדות חריפה מהצד החרדי-שמרני, כשהמייצגים הבולטים ביותר שלו כיום הם ככל הנראה אנשי "הפלג הירושלמי" שהמוטו שלהם בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות היה "חרדי כמו פעם". לטענתם, התופעה הזו גורמת לירידה רוחנית של הקהילה החרדית, שאחריתה מי ישורנה.

מן העבר השני, ישנם גורמים בקהילה החרדית שרואים את המהלכים האלו באופן חיובי, הם מאמינים שרק שילוב נכון של חיי תורה עם דרך ארץ יכול להבטיח את המשך קיומה ושגשוגה של הקהילה החרדית. הגורמים הללו אינם מאורגנים, והניסיון המרכזי להתארגנות היה כנראה של תנועת "טוב" בבחירות המוניציפאליות ב-2013 שנחל כישלון חרוץ.

בתווך, ניצבת מרבית הקהילה החרדית, שמתקשה להכריע באופן ברור בין שתי העמדות הללו, יש בתוכה קולות לכאן ולכאן, ונראה שמרבית הציבור ממתין לראות כיצד יתפתחו הדברים.

כמדומני, שבמבחן המעשי מרבית החרדים שהשתלבו בשנים הללו בעבודה / צבא / שירות אזרחי / לימודים מקצועיים / לימודים אקדמיים, נשארו נאמנים במידה ניכרת לאורח החיים ולתפיסת העולם החרדית, ובכך היוו הוכחה לכאורה לאלו המצדדים בתהליך ההיפתחות הזהירה. אולם בנקודה זו, חשוב לדעתי לערוך אבחנה ברורה, בגיל ובמצב המשפחתי של האנשים.

ככל שמדובר באנשים בגילאי 25 ומעלה, נשואים ובעלי משפחות, הרי שהסיכון למצבם הרוחני והחברתי הוא נמוך יחסית, אולם ככל שמדובר בבני 20 ומעלה, רווקים או נשואים טריים ללא ילדים, כך הסיכון גובר והולך. בעוד שהקבוצה הראשונה כבר נטועה היטב בקהילה החרדית (השקפת עולם, משפחה, מגורים, קהילה, חינוך הילדים), הרי שהקבוצה השנייה עשויה / עלולה לנטוש את הקהילה החרדית בקלות יחסית. כמדומני שעד היום, מרבית החרדים שפנו לכל המסלולים הנ"ל היו מהקבוצה הראשונה.

להערכתי, בעקבות הקורונה והסגירה המתמשכת של חלק גדול מעולם הישיבות החרדי, אנו עשויים / עלולים לראות כעת גל גדול של צעירים חרדים מהקבוצה השנייה שמשתלבים בעבודה / לימודים / שירות צבאי ו/או אזרחי, אינטרנט וכיו"ב, ולכן אני סבור שהאתגר והמבחן הגדול בסוגיה זו ניצב ממש לפתחנו.

אם נשכיל לתת לדור החרדי הצעיר מענה מתאים למודל של חיי תורה עם דרך ארץ, יש סיכוי טוב שנצליח לשמור את רובו ככולו בקהילה החרדית החדשה, אולם אם ח"ו לא נעשה זאת חוששני שהתחזיות הקודרות של הצד החרדי השמרני יתגשמו במלואן.

לפני כשבועיים שמעתי רעיון שלכל סטודנט חרדי צעיר תהיה "משפחה מאמצת" של חרדים חדשים / חרדים ישראלים שתסייע לו בליווי ובעצה טובה בדרך המאתגרת הזו. זו לדוגמה פעולה שעשויה לדעתי להיות בעלת השפעה חיובית מאוד, ואני מאמין שניתן להציע עוד רעיונות טובים רבים בכיוון זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה