חפש בבלוג זה

יום שישי, 23 ביוני 2017

מורים תלמידים ובית הכנסת

בעקבות התבוננות בשנים האחרונות על מוסדות חינוך רבים, בקבוצות אוכלוסיה שונות ובכל הגילאים, אני מבקש להתעכב על חלוקה חשובה מאוד בעיניי בין שני סוגי מוסדות. בין מוסדות שהמורים והתלמידים רואים את עצמם בעלי זהות חברתית זהה, ובין מוסדות שהמורים והתלמידים רואים את עצמם בעלי זהות חברתית שונה. על פי המנהג שבו כל קהילה מתפללת בבית כנסת משלה, אני מגדיר את ההבדל בין מורים ותלמידים המתפללים באותו בית כנסת לכאלו המתפללים בבתי כנסת שונים.

את התופעה של צוות ותלמידים מקהילות שונות ניתן למצוא באופנים שונים, בבתי ספר המיועדים לעולים והצוות כולו ישראלי, ישיבה המיועדת לציונות דתית והרבנים כולם חרדים, ישיבה חרדית ספרדית עם צוות אשכנזי, מוסד לבעלי תשובה שהצוות כולו דתי מלידה, מוסד לילדי פריפריה שהצוות כולו עירוני ועוד דוגמאות רבות.

במוסדות אלו, אנשי הצוות לא יעלו על דעתם לשלוח את ילדיהם למוסד החינוכי שבו הם מלמדים. הם רואים את תלמידיהם ותלמידותיהם באופן שונה לחלוטין מהאופן שבו הם רואים את בניהם ובנותיהם. לעתים הם ינסו להעתיק את עולם המושגים והערכים שלהם לחניכיהם, למרות שהם גדלו בסביבה בעלת עולם מושגים וערכים שונה לחלוטין, ולעתים הם ימנעו מהנחלת עולם המושגים והערכים שלהם לתלמידיהם לא מתוך כבוד לעולמם של התלמידים, אלא מתוך תחושת התנשאות וחוסר אמון בפוטנציאל של התלמידים.

את התופעה הזו, אני מזהה באופן בולט מאוד בעולם הישיבות התיכוניות החרדיות. במרבית הישיבות הללו, צוות הר"מים לא יעלה בדעתו לשלוח את ילדיו לישיבה תיכונית והר"מים רואים בתפקידם אחת מהשתיים, או משרה בעלת יוקרה והכנסה במוסד שנועד להעניק לאוכלוסיה מסוימת (בדרך כלל חרדיות מודרנית או חוצניקית) את מבוקשה, או שליחות להציל יקר מזולל ולהעלות את תלמידיהם לדרך המלך בשונה מעולם הערכים של הוריהם. הגדיל לעשות אחד מראשי הישיבות הללו, שבראיון לעיתון "משפחה" לפני שנים רבות צוטט "אם ר"מ בישיבה שלי ירצה לשלוח את בנו לישיבה, אני אפטר אותו מתפקידו".

התופעה הזו נמשכת גם בשלב הישיבות הגדולות הפונות לבוגרי הישיבות התיכוניות, בהן הצוות רואה את תפקידו "להחזיר בתשובה" את התלמידים ולחנכם בדרך "התורה בטהרתה", כשהמבחן העתידי יהיה כמובן בדור הבא כשהבוגרים ישלחו את בניהם ל"ישיבות קטנות".

מה ההשלכות של המצב הנוכחי על התלמידים במוסדות הללו? האם לא הגיעה השעה לישיבות תיכוניות חרדיות שהצוות מאמין בהיותן מוסדות "לכתחילה"? האם יש סיכוי ל"ישיבות גדולות" עם ראשי ישיבות ור"מים שאינם רואים ב"ישיבות תיכוניות" דרך חינוכית שגויה?

4 תגובות:

  1. הבן שלך לומד ב"נהורא"

    השבמחק
  2. האם יש סיכוי למוסדות המשך לישיבות תיכוניות דוגמת הסמינרים, בהם הבחורים ילמדו מקצוע לצד לימוד תורה מעמיק בלי לצאת לרעות בשדות זרים? וקודם כל - מקצוע ההוראה לפתיחת מוסדות דומים חדשים...

    השבמחק
  3. דרך אגב, התגובות מתפרסמות פה עם הצגת זמן פירסום שגוי שגורם לחילול ה' - כאילו פרסמנו תגובה באמצע שבת קודש. דורש תיקון דחוף.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על ההערה, אני מקווה שהעניין סודר

      מחק