חפש בבלוג זה

יום חמישי, 11 באפריל 2019

לבחור בטוב הקיים

פורסם בעיתון "יום ליום"

השבוע הלכו אזרחי ישראל לבחור את נציגיהם בכנסת לשנים הקרובות, ובפניהם עמדו מפלגות רבות שביקשו את קולם. למרות המבחר הגדול של מפלגות, נמצאו אנשים רבים במבוכה גדולה במי לבחור. בשאלות של דת ומדינה הם מזדהים עם מפלגה פלונית, אבל בענייני כלכלה הם דווקא מעוניינים במפלגה אלמונית, ובתחום המדיני והבטחוני הם חושבים שהדרך של המפלגה השלישית טובה יותר. במפלגה זו הם מוצאים רשימה מצוינת, אבל בחברתה עומד יו"ר מתאים יותר לניהול המדינה, ובשלישית מתנהל הליך דמוקרטי שנראה להם נכון יותר. בכל מפלגה ורשימה יש מעלות וחסרונות, והרבה אנשים התקשו להחליט למי לתת את קולם. בשל המבוכה, היו גם כאלו שנמנעו לחלוטין מבחירה בבחינת "שב ואל תעשה עדיף".

הבחירות לכנסת הן כמובן רק דוגמה אחת מתוך בחירות רבות שכל אחד ואחת מאיתנו נדרש אליהן בחייו, עלינו לבחור את דרכנו באורח חיים, בבחירת בן זוג, בתחום עיסוק, במקום מגורים, בחינוך הילדים, ובעוד מגוון רחב של החלטות חשובות ברוחניות ובגשמיות. פעמים רבות אנו מתקשים לבחור, היות ואנו רואים את החסרונות שבכל אפשרות, בעוד אנחנו מבקשים לבחור בדבר המושלם החף מכל חיסרון.

ישנו פתגם מפורסם "הטוב מאוד, הוא האויב של הטוב", והוא מבטא את הצורך של כל אחד מאיתנו להתפשר ולבחור באפשרות הטובה ביותר העומדת לפתחנו, ולא להמתין לאפשרות המושלמת שכלל לא בטוח שתבוא לידינו.

הדבר נכון גם על האדם עצמו, שיכיר בכך שהוא לא מושלם וילמד לקבל את עצמו כמות שהוא. לעתים, האדם מתייאש מעצמו מפני שהוא רואה שאיננו מצליח להיות מושלם, ולכן הוא מאבד עניין לעשות גם את מה שביכולתו לעשות. לשם כך אמר רבי טרפון "לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר, וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה" (אבות ב,טז). ברוח זו ניתן למצוא עוד מאמרים רבים בחז"ל, שמצד אחד האדם נדרש לעשות ככל יכולתו, ומצד שני הוא אמור להכיר במגבלותיו.

בעניין זה ישנו סיפור יפה מאוד על רבי נפתלי אמסטרדם תלמידו של רבי ישראל מסלנט כפי שכתב אותו המשגיח הרב שלמה וולבה זצ"ל "רבי נפתלי אמר לרבו הגרי"ס "לו היה לי המוח של בעל "שאגת אריה" והלב של בעל "יסוד ושורש העבודה" ומידותיו של רבינו שליט"א אז הייתי עולה במעלת השלימות" ותשובת הגרי"ס הייתה "אתה במוחך ובלבבך ובמידותיך תוכל להגיע אל השלימות שלך" (עלי שור). 

אין פירושו של דבר שהאדם צריך להסתפק בבינוניות ולא לשאוף תמיד להיות טוב יותר, או לבחור את הבחירה הטובה ביותר, הכוונה היא שעל האדם להכיר בכך שבמצב הנתון עליו לעשות את הטוב ביותר הקיים, ולפעול ככל יכולתו לעתיד טוב יותר.

יהי רצון שנדע תמיד לבחור נכון בכל הבחירות החשובות של חיינו, שנצליח לעשות את הטוב שביכולתנו ולא להימנע בגלל שאיפתנו לדברים טובים יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה