חפש בבלוג זה

יום חמישי, 18 באפריל 2019

החירות לחקור ולשאול

פורסם בעיתון "יום ליום"

בליל הסדר אנו חוגגים בכל שנה את יציאתנו מעבדות לחירות, ואת הפיכתנו מעבדי פרעה לעם של בני חורין עובדי ה'. את המאורע ההיסטורי הזה, אנו מציינים בעיקר בסיפור יציאת מצרים באריכות רבה, על השעבוד הגשמי והרוחני שהיינו בו, ועל יציאתנו באותות ובמופתים מהכבלים הגשמיים והרוחניים. את הסיפור הזה ציוו חז"ל לספר בדרך של שאלה ותשובה ואמרו על כך "תנו רבנן: חכם בנו שואלו, ואם אינו חכם אשתו שואלתו, ואם לאו, הוא שואל לעצמו, ואפילו שני תלמידי חכמים שיודעין בהלכות הפסח שואלין זה לזה" (פסחים קטז,א). לשם מה ציוו חכמים לספר את יציאת מצרים דווקא באופן זה?

ההבדל בין עבד לבן חורין בא לידי ביטוי באופנים שונים, אולם הדבר העיקרי איננו הקושי הפיזי שיש לעבד, מפני שלעיתים דווקא בן החורין נדרש לטרוח לפרנסתו ופרנסת משפחתו עוד יותר מהעבד. השוני המרכזי הוא שהעבד איננו תלוי ברצונו החופשי ובבחירתו, ואיננו יכול לשאול שאלה ולהטיל ספק במה שהוא עושה או איננו עושה, לשם מה הוא עושה אותם. לעומת זאת, בן החורין הוא אדון לעצמו, והוא יכול ונדרש לשאול על כל מעשה שלו מה מטרותיו? והאם הוא מעשה נכון וראוי? שמעתי בעבר מחבר ת"ח, שאת החירות הזו אנו באים אפוא לציין בשאילת השאלות מייד בפתיחתו של ליל הסדר.

הלילה הגדול הזה, הוא גם הזמן שנקבע לדורות לחינוך הילדים, התורה חזרה כמה פעמים על הציווי לספר לילדים על יציאת מצרים, וגם זה קשור כמובן לחירות מפני שהעבד איננו יכול לחנך את בניו כרצונו וכהבנתו. גם כאן אנחנו רואים את החשיבות לחנך את הילד לשאול שאלות, וחז"ל תיקנו דברים שונים בליל הדר על מנת לגרום לילד לשאול שאלות, מפני מה עושים כך וכך, ומדוע משנים את הסעודה מיתר סעודות השנה.

שאילת שאלות היא הבסיס לכל התפתחות אנושית, גם רוחנית גם מוסרית וגם גשמית. אברהם אבינו הגיע אל האמונה בה' על ידי שאילת שאלות על העולם והתנהלותו המופלאה, החכמים הגדולים הגיעו לידיעותיהם בכל התחומים והבנתם בזכות השאלות, וכמובן שכל ההתפתחות הטכנולוגית של העולם שסביבנו, הגיעה על ידי שאילת שאלות אינסופית. אחת המעלות של החכם במשנה באבות היא היותו "שואל כעניין".

שאילת השאלות מקורה בסקרנות וברצון לדעת ולהבין יותר ויותר. הרב ירוחם ליבוביץ זצ"ל המשגיח המפורסם בישיבת "מיר", היה מציין בשיחותיו את העובדה שמשה רבינו נבחר לגאול את עם ישראל בעקבות הסקרנות הרבה שלו, שכן התורה מספרת לנו "וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה" (שמות ג,ב-ג), ורק לאחר מכן הקב"ה התגלה אליו ושלח אותו לגאול את עם ישראל. 

הקרנות ושאילת השאלות היא אפוא הבסיס שעלינו להקנות לילדינו, ולמרבה הצער פעמים רבות אנחנו עושים דווקא את ההיפך. חשוב מאוד שנקדיש את הלילה הקדוש הזה, להקנות להם את התכונות החשובות הללו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה