חפש בבלוג זה

יום רביעי, 3 באפריל 2019

דרכים קצרות-ארוכות

פורסם במסגרת מכון "שחרית"

מערכת הבחירות שאנו נמצאים בה כעת, מציבה את הציבור הישראלי במבוכה גדולה. מאוד. מצד אחד, עומדות מפלגות עם מסרים ואנשים ראויים – חכמים, בעלי רקורד מרשים, מחויבים לחברה הישראלית. אולם, המפלגות הללו מתנהלות כסמי דיקטטורה ע"י מנהיג יחיד שעל פיו יישק דבר. מנגד, ישנן מפלגות שמתנהלות באופן דמוקרטי מרשים, הן בבחירת רשימות המועמדים באמצעות פריימריז והן במנגנונים מפלגתיים נוספים, אולם עמדותיהן ומועמדיהן מייצרים במקרים רבים הזדהות חלשה בקרב הציבור הישראלי.

בעבר, רשימות המפלגות נקבעו ע"י מנגנון מפלגתי פנימי של ועדה מסדרת או של חברי מרכז. עם השנים, עברה הבחירה לידי הציבור בשיטת הפריימריז, המחייבת את המועמדים להשקיע כסף רב בפרסום וביחסי ציבור, כדי לגרום לציבור רחב ככל האפשר להכיר אותם ולתמוך בהם. שיטה זו הרחיקה אנשים טובים וראויים שלא היו להם המשאבים הנדרשים ולא ראו את עצמם משקיעים את מיטב זמנם כוחם, כספם וכבודם כדי לזכות בתמיכת הציבור ו/או קבוצות אינטרס כאלו ואחרות.

כאן הגיעה זמנן של מפלגות היחיד – מפלגות אלו מצהירות בכל פעם על משהו חדש ומרענן, על ניקיון כפיים ויושר ועל שינוי חיובי מיידי בכל התחומים, והן מסוגלות להציג בקלות רבה נבחרת מרשימה של אנשים טובים וראויים בעלי חזון ומעש. ואכן, הציבור הישראלי תומך פעם אחר פעם במפלגות הללו שנראות רעננות ומבטיחות, לעומת המפלגות הישנות עם המנגנונים הנתפסים כמושחתים ומסואבים, עם פוליטיקאים שהצליחו להיבחר באמצעות כסף רב ותככים פוליטיים.

התוצאה היא שאנחנו לוקים בכפליים. במפלגות היחיד אכן יש אנשים טובים מאוד, אבל הם פעמים רבות חסרי ניסיון והבנה פוליטית, ובכל אופן הם בסופו של דבר כלי שרת בידיו של ראש המפלגה שמכריע באופן עצמאי בכל דבר ועניין – הוא קובע את סדר והרכב הרשימה, מחליט מי ייכנס ומי יצא, מי יתקדם ומי יסוג, מי ימונה לשר או לראשות ועדה ומה תהיה עמדת המפלגה בכל נושא שעל סדר היום הציבורי. לעומתן, במפלגות הוותיקות ישנם בדרך כלל אנשים יותר מנוסים מבחינה פוליטית, אולם הם נדרשים לזכות בכל פעם מחדש בתמיכת בוחריהם בפריימריז, מה שגורם פעמים רבות לפופוליזם במעשים ובדיבורים.

חז"ל מספרים בשם רבי יהושע בן חנניה את הסיפור הבא:
"פעם אחת הייתי מהלך בדרך וראיתי תינוק יושב על פרשת דרכים, ואמרתי לו: 'באיזה דרך נלך לעיר?' אמר לי: 'זו קצרה וארוכה וזו ארוכה וקצרה. והלכתי בקצרה וארוכה, כיון שהגעתי לעיר מצאתי שמקיפין אותה גנות ופרדיסין'. חזרתי לאחורי, אמרתי לו: 'בני, הלא אמרת לי קצרה?' אמר לי: 'ולא אמרתי לך ארוכה?' נשקתיו על ראשו, ואמרתי לו: 'אשריכם ישראל שכולכם חכמים גדולים אתם מגדולכם ועד קטנכם'." (עירובין נג,ב)

אינני מאמין במפלגות שקמות יש מאין ומנסות בבת אחת לשנות את העולם. סופן של מפלגות אלו ידוע והניסיון מלמד שהן כמו הקיקיון של יונה "שֶׁבִּן לַיְלָה הָיָה וּבִן לַיְלָה אָבָד" (יונה ד,י). התיקון יוכל לבוא רק כשנוותר על "קיצורי דרך". כל מי שמעוניין לפעול למען הציבור בשדה הפוליטי, חייב להבין שהוא נדרש לרוץ למרחקים ארוכים לאורך זמן. הוא צריך לעמול קשה כדי להיבחר, לרכוש ידע הבנה וניסיון בתחום הפוליטי, ואם ברצונו לשנות דברים בחברה הישראלית עליו להתאזר בסבלנות רבה לתהליכים איטיים וארוכים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה