חפש בבלוג זה

יום חמישי, 26 במרץ 2020

30 שנה ל"נאום השפנים" של הרב שך

צילום‭: ‬ישראלי‭ ‬צביקה‭, ‬לע‭"‬מ
לפני 30 שנה בדיוק בכ"ט אדר תש"ן / 26.3.1990, התקיים באולם הספורט ב"יד אליהו" הכנס הארצי הראשון של "דגל התורה".

ההתעניינות התקשורתית באירוע הייתה גדולה מאוד, ה"תרגיל המסריח" היה אז בעיצומו, וכולם חיכו לדעת האם הרב שך יתמוך בהקמת ממשלה חדשה בראשות שמעון פרס.

האולם היה מלא מפה אל פה, בעשרת אלפים אברכים ובחורי ישיבות ליטאים, שצפו בהתרגשות גדולה בגרא"מ שך זצ"ל כשלצידו הראשל"צ הגר"ע יוסף זצ"ל ויבלחט"א האדמו"ר מבעלז שליט"א.

נאומו של הרב שך זכה לכינוי המפורסם "נאום השפנים", כשהרב שך דיבר על הקיבוצים החילוניים ושאל בקול רם "במה אתם יהודים?". בימים שלאחר הנאום, הרבתה התקשורת לעסוק בנושא, והנשיא חיים הרצוג ז"ל יצא בנאום משלו להגנתם של הקיבוצים.

לאחר הכינוס, התכנסו במשך שלושה ימים ב"בנייני האומה" בירושלים, כ-300 "צירים" של המפלגה, שהתחלקו לועדות שונות (חינוך, דיור, תעסוקה, בריאות וכיו"ב) ועסקו בתכנון של הפעולות הנדרשות בכל תחום.

קשה לשחזר את התחושה של בני התורה הליטאים באותם ימים, תחושה של השפעה משמעותית על השיח בחברה הישראלית, של רלוונטיות לשאלות האידאולוגיות והפוליטיות, עם מנהיג ישיש בעל כריזמה ומנהיגות.

למרות הביקורת הרבה שמושמעת עד היום בקהילה החרדית על מנהיגותו של הרב שך, אני עצמי סבור שאנו חסרים כיום אנשים כמותו, אנשים שעשויים ללא חת, שאומרים בפה מלא את דעתם בכל תחום ועניין, שמגלים אכפתיות ואחריות ויודעים להניע מהלכים אקטיביים.

כיום אין לציבור החרדי מנהיגות תורנית כמותו, ואת חסרונה אנו מרגישים בשעות כאלו ביתר שאת.

ממליץ לכם לצפות בנאום השפנים בסרטון ביוטיוב (בתחילתו תוכלו לראות גם את נאומו של הרב שך בהקמת "דגל התורה" שנה וחצי קודם לכן)
https://youtu.be/Sr0hpkseQLA?t=1038

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה