חפש בבלוג זה

יום רביעי, 25 במרץ 2020

הקורונה והחברה החרדית

(צילום: פלאש 90)
כפי שאני רואה את הדברים, ישנם כמה היבטים שראוי להתבונן עליהם בנוגע למגיפת הקורונה והקהילה החרדית.
  1. התקנות מול קיום מצוות והלכות - האתגר העיקרי שהיה עד עכשיו לקהילה החרדית ולרבניה היה בהתנגשות לכאורה בין כללי ההרחקה שנקבעו ע"י הרשויות לבין אורח החיים היהודי היומיומי של לימוד תורה, תפילה בציבור, חתונות מרובות משתתפים, טבילה במקוואות, סעודות שבת בחצרות חסידיות וכיו"ב. בעניין זה ניתן למצוא מנעד רחב של הוראות רבנים והתנהלות ציבורית.

  2. מוסדות החינוך לבנים - ההוראה על סגירת מוסדות החינוך הייתה כמובן קשה לכל האוכלוסייה, אבל בקהילה החרדית בכל הנוגע למוסדות של הבנים / הנערים / הגברים החרדים מדובר בגזירה קשה שבעתיים, בשל הערך העליון של לימוד תורה, והניסיון התמידי להימנע בכל מחיר מ"ביטול תורה".

  3. כלכלה - כולנו רואים את ההשלכות של הסגר המחמיר והולך על הכלכלה, אולם גם כאן נראה שאצל החרדים מדובר בקושי גדול עוד יותר. מדובר בקהילה שחיה תמיד בצמצום, עם שיעורי תעסוקה נמוכים יותר ועם משפחות ברוכות ילדים. אחוז גבוה מהעובדים מועסקים בתחום החינוך, והמוסדות נעזרים בתמיכה ממשית מחו"ל. כעת ישנו חשש גדול מפגיעה בהכנסה של עשרות אלפי משפחות, ומירידה חדה בהכנסות של המוסדות (גם בשל ירידה בתרומות וגם בשל קושי של הורים לשלם שכר לימוד) שתפגע בכל עובדי החינוך וההוראה

  4. חשיפה לטכנולוגיה - הקהילה החרדית ניסתה כמיטב יכולתה לצמצם את חדירת האינטרנט והסמארטפונים לעולם החרדי, וכעת השהות הרבה בבית עשויה להגדיל משמעותית את החשיפה לאינטרנט ולסמארטפונים.

  5. משבר מנהיגות - הציבור החרדי מתאפיין בציות למנהיגות תורנית וציבורית, וכעת לא ברור אם ישנה מנהיגות מתפקדת שמבינה היטב את אתגרי השעה המרובים, ויודעת להוביל את הקהילה על צרכיה הרבים (רוחנית, נפשית, חינוכית, כלכלית).
אני מתפלל ומייחל יחד עם כולם לסיום מהיר של שעת המשבר הזו, עם מינימום פגיעה בנפש, בגוף, בממון וברוח, ושכולנו נצא ממנה מאוחדים ומחוזקים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה