חפש בבלוג זה

יום שבת, 28 במרץ 2020

רבותי, ההיסטוריה חוזרת


לפני 17 שנים, הוקמה בישראל ממשלה ללא המפלגות החרדיות, בראשות הממשלה עמד אריאל שרון וכשר האוצר כיהן בנימין נתניהו. הכלכלה הישראלית הייתה אז בצב קשה, ושר האוצר הוציא לפועל תכנית כלכלית להבראת המשק, שכללה קיצוץ חד בקצבאות הביטוח הלאומי ובתקציבי הישיבות והכוללים.

אני הייתי באותם ימים אברך כולל, וכמו כולם הייתי מודאג ומוטרד מהמצב הכלכלי של הקהילה החרדית, אבל חשבתי שלא רק המדינה אשמה במצב וגם עלינו לחשב את צעדינו.

בשל כך, פרסמתי טור דעה בעיתון "בקהילה" תחת הכותרת "זעקת האברכים", והתחלתי ללבן בעצמי ועם חברים את הסוגיה הכלכלית. הלכתי עם חברים לדעה לרבנים ואנשי ציבור חרדים, והופתעתי מאוד מהדברים ששמעתי מהם. רובם ככולם הצדיקו את החששות שהעלינו, אבל הם טענו שאין בכוחם לשנות את המצב.

מלבד שאלת התעסוקה והכוללים, עסקתי באותה תקופה גם בניסיון להבין את מנגנון ההתנהלות של הגמ"חים להלוואת כספים בקהילה החרדית, והייתי מודאג מאוד ממה שהתגלה לי. כתבתי חוברת תורנית ומעשית תחת הכותרת "על הגמ"חים" והעברתי אותה לעיונם של רבנים ומנהלי גמ"חים גדולים, וגם כאן הופתעתי מהתגובות שקיבלתי. את החיזוק העיקרי לחששותיי בעניין הגמ"חים קיבלתי מתלמיד חכם בעל הבנה בענייני כספים, שכיום מכהן כראש ישיבה. הוא כתב תסריט דמיוני על "מפולת הגמ"חים", ובו מתואר תרחיש מדאיג מאוד.

באותם ימים הגעתי להתייעץ עם ידיד מירושלים, והוא הציע לי לקרוא את הספר "חברה במשבר לגיטימציה" שכתב פרופ' מנחם פרידמן ז"ל, שנפטר לפני כשבועיים, על "הישוב הישן" האשכנזי בירושלים בתקופה מלחמה העולם הראשונה. קראתי את הספר בסקרנות רבה, ולפתע היה נראה לי שההיסטוריה פשוט חוזרת על עצמה.

לימים, כשנפגשתי עם פרופ' פרידמן, אמרתי לו שאני חושב שהספר הזה הוא הספר הטוב ביותר שהוא כתב על החרדים, מפני שהספר אומר לנו לא רק מה היה אלא גם מה יהיה, הוא מאוד נהנה מהאמירה הזו.

מאז, חזרתי וקראתי כמה פעמים את הספר, ואני חושב שההקבלה בין התהליכים שעברו על "הישוב הישן" האשכנזי בירושלים עד קום המדינה, דומים מאוד לתהליכים שעוברים כיום על החברה החרדית, אני מוצא קווי דמיון רבים בין "הישוב הישן" האשכנזי באותם ימים והקהילה החרדית הליטאית בימינו, הן בתחום התעסוקה, והן בהתנהלות המנהיגות הרבנית והציבורית.

הספר נפתח במשבר פיננסי שהתחיל עם פטירתו של ר' בייניש סלאנט (בנו של רבי שמואל סלאנט זצ"ל) בשנת תר"ס, ואפקט הדומינו שהתחולל בהמשך, וזה הזכיר לי תמיד את החשש שלי מקריסת הגמ"חים ואחריהם מוסדות תורה ומשקי בית רבים.

עם תחילת המגיפה הנוכחית, נזכרתי שוב ספר המרתק הזה, וכמובן שגם פטירתו של פרופ' מנחם פרידמן עוררה את הזיכרונות הללו. בשבוע שעבר כתב לי חברי צביקה דויטש, שגם הוא מרגיש שיש דמיון רב בין שתי התקופות הללו.

נ.ב. גם הרב דוד בלוך שליט"א, אמר לי פעמים רבות שלדעתו יש דמיון רב בין שתי החברות הללו, ולכן הוא חושש מתופעה של יציאה בשאלה המונית בעקבות משבר כלכלי, כפי שקרה בישוב הישן בירושלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה