חפש בבלוג זה

יום שני, 9 בנובמבר 2020

בטל כבוד היהדות

אֵי הַלָּשׁוֹן הַמְמַהֶֽרֶת לְהוֹרוֹת בְּאִמְרֵי שְׁפָר.
בַּעֲו‍ֹנוֹת אֵיךְ עַתָּה לוֹחֶֽכֶת אֶת הֶעָפָר:

בצער רב שמעתי במוצ"ש את הבשורה הקשה על הסתלקותו של הרב יונתן זקס זצ"ל, ולמרות שישנם רבים וטובים שהכירו אותו עשרות מונים יותר ממני, אני חש צורך לכתוב כמה מילים אחר מיטתו.

שמו של הרב זקס נודע לי כמדומני רק בשנים האחרונות, לאחר פרישתו מתפקיד הרב הראשי לאנגליה, ונראה לי שאכן השפעתו בשנים הללו היתה גדולה יותר מהשפעתו כרב ראשי.

הרב היה מרצה מחונן וכותב נפלא, ובעל רושם רב של כבוד ואצילות. את כל כשרונו ומרצו, הוא השקיע בשביל לקדש שם שמים, ולהביא את העולם והאנושות למקום טוב יותר.

הוא חיבר ספרים רבים בשפה האנגלית, לקהל קוראים מגוון וגדול, דתיים וחילוניים, יהודים ולא יהודים, והצליח לכבוש בקסמו ציבור רחב. חלק מספריו תורגם לעברית, וגם כאן הוא נחל הצלחה גדולה מאוד.

לא קראתי את כל ספריו, אבל שמעתי עדויות רבות של אנשים שהספרים הללו היוו עבורם מרפא לנפש, של יהדות רלוונטית ועכשווית, אוהבת אלוקים ואדם. את ספרו על התורה "שיג ושיח" אני מחבב במיוחד, וילדיי קוראים בו באדיקות מדי שבת בשבתו.

לפני 4 שנים נפגשתי עם הרב (בתיווכו של ידידי ר' פנחס לנדאו יבלחט"א), וביקשתי ממנו שיסייע בהכוונת דרכם של "החרדים החדשים / הישראלים", הוא הקשיב ברצינות רבה ובאכפתיות וגילה הבנה ורגישות לאתגר, אבל הסביר שהוא לא בטוח שיש לו את הכלים לעשות זאת ושהוא מקדיש את זמנו למקומות שיש לו בהם יותר השפעה. הוא גם ביטא את צערו על כך שאיננו שולט מספיק טוב בשפה העברית.

לפני כשנתיים זכיתי להשתתף ב"סעודה שלישית" בהשתתפותו, הוא שר "ידיד נפש" בהתרגשות ניכרת, ושוחח עם הסועדים בנושאים שונים. בעיקר זכורה לי התבטאותו כשעלה נושא הלכתי מסוים: "אין הדור יתום, שהרב אשר ווייס שוכן בתוכו".

אני סבור שדמותו של הרב זקס זצ"ל צריכה להיות מודל להשראה לחרדיות החדשה, אנחנו צריכים רבנים שמקדשים שם שמיים בכל הליכותיהם, שמשקיעים את כל כוחם ומרצם להשפעה רוחנית, ושתורתם בכתב ובעל פה משיבת נפש.

משמת הרב זקס, בטל כבוד היהדות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה