חפש בבלוג זה

יום שני, 23 בנובמבר 2020

להשפיע טוב בעולם

אתמול בערב השתתפתי בשני מפגשי זום מרתקים, והם נראו לי משלימים זה את זה.

בתחילת הערב השתתפתי בערב לזכרו של הרב יונתן זקס זצ"ל שנערך ע"י ארגון "גשר", בו נשמעו דברים רבי ערך בשמו ולזכרו של הרב זקס על ידי דוברים שונים. המכנה המשותף העיקרי של הדברים בעיניי הוא שהרב זקס חיפש כל ימיו להבין מהי תרומת העם היהודי לעולם ולאנושות בעבר בהווה ובעתיד, והיה בעצמו נאה דורש ונאה מקיים.

בהמשך הערב, האזנתי להרצאה של פרופ' מעוז כהנא במסגרת בית מדרש "לכתחילה". הוא דיבר בהתחלה על תרומתו הרוחנית / דתית / מוסרית של עם ישראל לעולם לאורך ההיסטוריה, לצד תרומתו להתפתחות הכלכלית באירופה ובארה"ב במאות השנים האחרונות, כשלדעתו עלינו להתפאר יותר בתרומה הרוחנית מאשר בתרומה החומרית. בהמשך הוא ביקש לבחון מה הערך הייחודי של הקהילה החרדית לעם ישראל כולו, האם יש לה בשורה ייחודית מבחינה ערכית / מוסרית / תורנית, ומה מידת הסולידריות והאכפתיות שלה לחברה הרחבה ולאנושות כולה.

השאלות של פרופ' מעוז כהנא נראות לי חשובות ביותר, ואני מאמין שחשוב מאוד שנחשוב עליהן ברמת הפרט וברמת הכלל, בעיקר בשביל שנדע להשיב לעצמנו תשובות טובות על כך ולכוון בהתאם לכך את דרכנו.

אני חושב שהרב זקס זצ"ל הוא באמת דוגמה מובהקת למי שהשאלות הללו הדריכו אותו בחייו, ונראה שהוא הצליח לעורר רבים וטובים לחשוב ולעסוק בשאלות החשובות הללו.

חז"ל במסכת סנהדרין אומרים שמי ששואל "מאי אהנו לן רבנן?" [מה הועילו לנו החכמים?] נחשב אפיקורס, אולם נראה שהדבר איננו פוטר את רבנן עצמם מהעיסוק בשאלה זו באופן עמוק מה אנחנו תורמים לציבור, ואכן בספר "תנא דבי אליהו" ישנה ביקורת חריפה על חכמים שאינם טורחים ללמד תורה ומוסר את המון העם.

יהי רצון שנזכה ללכת בדרך זו, היא דרכו של אאע"ה שנאמר בו "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" (בראשית יח,יט).

2 תגובות: