חפש בבלוג זה

יום שישי, 19 באוקטובר 2018

המפלגות החרדיות על פרשת דרכים

כפי שהזכרתי כמה פעמים בפוסטים קודמים, חרדים רבים אינם מוצאים את עצמם מיוצגים ע"י שלושת המפלגות החרדיות הוותיקות (אגודת ישראל, ש"ס, דגל התורה), ולמעשה עומדות בפניהם שלוש אפשרויות: 1. לפעול בתוך המפלגות הוותיקות לקבלת ייצוג מתאים. 2. להקים מפלגה חדשה עצמאית. 3. להשתלב בתוך מפלגה לא-חרדית. לכל אחת מהאפשרויות ניתן למצוא תומכים ומתנגדים בתוך הקהילה החרדית, וניתן גם להצביע על ניסיונות שונים שנעשו בנידון. ברצוני להרחיב מעט על כל אחת מהן.
  1. השפעה מבפנים - מזה למעלה מעשור נשמעים קולות בקרב החרדים העובדים בכלל ובקרב הציבור הליטאי בפרט, שטוענים שהמפלגות החרדיות בכלל ו"דגל התורה" בפרט אינם מייצגים את צרכיהם. בסוגיות של תעסוקה, השכלה, חינוך וכיו"ב. בשיחות שקיים בעבר ח"כ הרב אברהם רביץ ז"ל בנידון, הוא הצדיק את הטענות הללו, ואמר שהדרך הנכונה היא להשתלב בתוך "דגל התורה" ולהשפיע מבפנים. מי שמממש כעת את ההצעה הזו הוא עו"ד משה מורגנשטרן בבני ברק, שהשתלב ברשימת יהדות התורה למועצת העיר.
  2. הקמת מפלגה חדשה - כבר לפני 35 שנים ניסה הרב אברהם רביץ עם חבריו להריץ מפלגה חרדית עצמאית בשם תל"י לעיריית ירושלים, אולם היא לא הצליחה להכניס נציג למועצה. במהלך השנים, היו ניסיונות שונים בכמה מקומות ברמה המקומית והארצית, שחלקן נכשלו וחלקן הצליחו באופן חלקי. הדוגמאות המפורסמות הן כמובן מפלגת "טוב" שהצליחה בביתר עילית ובבית שמש לפני עשור, ונכשלה לחלוטין לפני חמש שנים בכל המקומות שבהן היא התמודדה. של מפלגת "בני תורה" שקמה לפני 5 שנים והצליחה בירושלים בני ברק ומודיעין עילית, וכעת רצה בפעם השנייה במישור המקומי. של מפלגת "יחד" שרצה לכנסת, ולא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. ישנן כמובן דוגמאות נוספות, בבני ברק בביתר עילית ובעוד מקומות.
  3. עופר ברקוביץ בחוג בית עם צעירים חרדים
  4. השתלבות במפלגות כלליות - כבר לפני 14 שנים הביעו הרב אליהו בקשי דורון ואריה דרעי את דעתם שתם עידן המפלגות החרדיות, ועל החרדים להשתלב במפלגות כלליות. אריה דרעי המשיך לדבר על כך עד לחזרתו להנהגת תנועת ש"ס. למעשה, כבר לפני שנים רבות היה יהודה פלאי חבר במרכז הליכוד, ואחריו באו קבלני קולות חרדים שפקדו צעירים חרדים לשורות הליכוד, אולם כמדומני שלא ראינו נציגים חרדים במפלגות כלליות. נראה שהמקרה הראשון היה של ח"כ דוד טל ז"ל שהיה ב"עם אחד" וב"קדימה" לאחר פרישתו מש"ס. המקרה של דב ליפמן ב"יש עתיד" נתפס להערכתי כקוריוז ולא נראה שהיה לו ציבור מאחריו. נראה שבבחירות המקומיות הנוכחיות אנו רואים לראשונה נציגים חרדים במקומות ריאליים במפלגות כלליות, ותמיכה גלויה של חרדים ברשימות אלו.
אני מתקשה לנבא איזו מגמה תצבור תאוצה בשנים הבאות, אבל זה נראה לי מעניין מאוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה