חפש בבלוג זה

יום רביעי, 26 בספטמבר 2018

מפלגות גוליבר בארץ ליליפוט

אתמול התפרסמה ידיעה על הצטרפות של תהלה פרידמן ושל משה קינלי טור-פז למפלגת יש עתיד, והיות ושניהם מוכרים לי היטב ומוערכים אצלי מאוד על עמדותיהם ועל פעולותיהם, אני רואה לנכון להביע את צערי על כך שבמציאות הפוליטית הנוכחית הם הרגישו שאין להם אפשרות לחבור לשום מפלגה פוליטית אחרת.

ח"כ יאיר לפיד איננו הממציא של מפלגות במודל "גוליבר בארץ ליליפוט", שבהן יש למפלגה שליט יחיד שהכל נעשה על פיו וכולם סרים למרותו. קדמו לו מפלגת "צומת" של רפאל איתן, "שינוי" בראשות אביו טומי לפיד, "ישראל ביתנו" של אביגדור ליברמן, "התנועה" של ציפי לבני וכמדומני שיש עוד לא מעט מפלגות כאלו בהיסטוריה של מדינת ישראל, ובקדנציה הנוכחית נוספה גם "כולנו" של שר האוצר משה כחלון. אולם העובדה שישנן מפלגות רבות כאלו בעבר ובהווה, איננה גורמת לי לחשוב שמדובר בתופעה שיש להשלים איתה.

לשבחו של יאיר לפיד ייאמר שהוא בוחר למפלגתו אנשים ונשים ראויים ומרשימים מאוד, שכל אחד ואחת מהם ראוי ללא ספק לשמש כחבר כנסת ובתפקידים ציבוריים שונים, אולם להבנתי אין בכל זאת להצדיק תמיכה ציבורית בשלטון יחיד.

התשובה המקובלת שאני נתקל בה, היא ששיטת הפריימריז היא שיטה גרועה מאוד ותוצאותיה השליליות הן רבות וניכרות לעין כל. אני נוטה להסכים עם הטענה הזו, אולם עדיין אינני מקבל את ההנחה שהאלטרנטיבה ההכרחית היא שלטון יחיד.

שלטון יחיד במפלגה, גם אם מדובר באדם משכמו ומעלה, פוגעת קשות ביכולתם של יתר הנציגים לפעול באופן ראוי בהתאם לערכיהם ותפיסת עולמם, וגורמת להם להיות נתונים אך ורק לחסדיו של אותו מנהיג.

הרעיון של ועדה ציבורית של המפלגה, שתקבע בתהליך מובנה ושקוף את רשימת המועמדים, בדומה ל"ועדה המסדרת" שהייתה נהוגה בעבר במפלגות הגדולות, נראית לי הדבר הנכון ביותר. אני מבין שגם בשיטה זו ישנם חסרונות שונים, ויש לתת עליהם את הדעת ולחפש להם מענה מיטבי, אולם כאמור אני עדיין משוכנע שזו שיטה פחות גרועה משלטון יחיד.

למרבה הצער, נראה שראשי המפלגות האחרות מתקנאים בשלטון היחיד של חבריהם, ומבקשים גם הם את הדרך להפוך גם את מפלגותיהם למודל זה.

אינני מסוגל לבוא בשום טענה לאנשים מצוינים שמבקשים לפעול בשדה הפוליטי ואינם מוצאים מקום אחר התואם להשקפת עולמם, ובוודאי שאינני יכול לצפות מאנשים לדחות הצעה שלא ניתן לסרב לה להשתלב במקום ראלי ברשימה לכנסת. אני יכול רק להצטער על כך שנראה שהציבור הרחב השלים עם העובדה שכך נראות המפלגות בישראל, ואיננו מבקש את הקמתן של מפלגות שיתנהלו באופן יותר ציבורי ושיתופי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה