חפש בבלוג זה

יום ראשון, 22 במרץ 2020

נגיף הקורונה, החרדים והאינטרנט

רבים וטובים חשים כעת שמגיפת הקורונה שאנו חווים בימים אלו עשויה לשנות דברים רבים בעולמנו, ומנסים להעלות השערות כאלו ואחרות על העולם שאחרי המגיפה. בהקשר זה, אני מבקש כעת להתייחס לנקודה אחת שנראית לי משמעותית מאוד בנוגע לקהילה החרדית בישראל, ובפרט לעולם הישיבות החרדי.

האינטרנט והסמארטפונים שינו בעשרים השנים האחרונות את עולמנו עד לבלי הכר, הוא שינה עבורנו את עולם העבודה, את אופני התקשורת, את צריכת השירותים והקניות, את העדכון בחדשות, אל הלמידה ועוד אינספור דברים.

הקהילה החרדית עשתה כל שביכולתה לצמצם את חדירת האינטרנט והסמארטפונים, ולמרות שבאופן כללי הדבר היה בלתי נמנע, נראה שניתן לראות במהלך זה הצלחה לא מבוטלת. האינטרנט והסמארטפונים חדרו אמנם מהדלת האחורית, אבל בקרב בני הנוער החרדים - בחורי ישיבות ובנות סמינרים - ובוודאי בקרב הילדים החרדים, עדיין החשיפה לאינטרנט ולסמארטפונים מצומצמת מאוד. גם בקרב המבוגרים יותר - אברכי כולל ונשותיהם - מדובר בשימוש מוגבל ומפוקח במידה רבה. ואפילו אצל רבים מהחרדים העובדים, השימוש באינטרנט ובסמארטפונים נעשה במקרים רבים במידה ובמשורה ולא באופן גלוי ותמידי.

ההצלחה למנוע את בני הנוער מחשיפה ושימוש רב באינטרנט ובסמארטפונים, מתאפשרת בזכות פיקוח הדוק של המוסדות, והשהות הרבה של הבחורים בישיבות לאורך כל השנה. חופשת "בין הזמנים" בחודשים תשרי, ניסן ואב, אמנם מקשים על העניין, וזו כנראה אחת הסיבות לפריחתן של "ישיבות בין הזמנים" וה"קעמפים" בחודשי הקיץ.

סגירת הישיבות כעת באופן פתאומי לתקופת זמן לא מוגבלת, כשהתלמידים נדרשים להישאר בבתיהם ולא לצאת אפילו לטיולים, הווה בנקודה זו איום גדול. האינטרנט והסמארטפונים הם כעת כמעט מוצא יחיד לתעסוקה בתקופה כזו, וככל שהיא תהיה ארוכה יותר היא עלולה לשנות לחלוטין את המצב.

כבר בשבוע שעבר התבשרנו על פתיחה חינם של אתר האינטרנט של פרויקט "אוצר החכמה" (מאגר עם למעלה מ-100,000 ספרי קודש) לתקופה זו. ואני מעריך שהשימוש והחשיפה בקרב בני הנוער החרדים לתכנים אינטרנטיים בימים אלו, בין בתכנים תורניים ובין בתכנים לא-תורניים, עשוי לעלות במאות אחוזים.

בעוד שבישיבות של הציונות הדתית כבר ערוכים למסירת שיעורים ושמירת קשר עם התלמידים באמצעות האינטרנט, הרי שברוב מוחלט של הישיבות החרדיות אין שום התחלה של תשתית כזו, וכך גם הקשר עם התלמידים בתקופה כזו עשוי להיחלש.

אני מאמין שתקופה זו עשויה / עלולה להכניס את האינטרנט לקהילה החרדית בדלת הקדמית, ואת ההשפעה של הדבר הזה על כלל הקהילה החרדית קשה לי להעריך, אבל לדעתי לא ניתן להמעיט במשמעות העניין.

לאור זאת, אני מזדהה מאוד עם הסעיף האחרון במכתב שפרסמו בשבוע שעבר רב הקהילות החרדיות-ליטאיות בירושלים "יש להזהיר גדולים על הקטנים להישמר בתקופה וו ביתר שאת מחשיפה לכלי התקשורת למיניהם ומפגעי הטכנולוגיה".
אני משער שהחשש הזה היה בין הגורמים להתנגדות של ראשי הישיבות מסגירתן עפ"י הוראות משרד הבריאות.

תגובה 1:

  1. זה קרה מהר משחשבנו...
    ראש הישיבה הפתיע את התלמידים-אני זמין במייל...
    https://www.bhol.co.il/news/1089404

    השבמחק