חפש בבלוג זה

יום שלישי, 12 במרץ 2019

גבולות השיח

באתר כתב העת "צריך עיון" לחשיבה והגות חרדית, מתקיים בכל חודש דיון בנושא הנוגע לקהילה החרדית. הנושא שנבחר בחודש זה הוא האפליה העדתית בקהילה החרדית, ובמסגרת הדיון בנושא זה פורסם בו מאמר של אברך חרדי תחת הכותרת "גזענות אשכנזית: האמנם?". 

במאמר זה מאריך הכותב לתאר את ההבדלים הרבים הקיימים בעיניו בין האשכנזים לעדות המזרח, ומנמק בכך את ההימנעות של מוסדות אשכנזים לקבל תלמידים מעדות המזרח. בתוך הדברים מופיע הציטוט הבא: "טענה רווחת בציבוריות החרדית היא שמנהלי המוסדות מפלים לרעה תלמידים ספרדיים… לאמתו של דבר, אין מדובר בגזענות כלל ועיקר, אלא בשיקולים ענייניים שכל אדם, גם ההגון ביותר, עשוי לפעול לפיהם. אין לדעתי מנהל מוסד אחד שנמנע מלקבל תלמיד ספרדי רק כי הוא ספרדי."

התוכן של המאמר הוא חמור מאוד בעיניי, הוא עמוס בעובדות וטענות חסרות בסיס. אולם גם אם היה בהן אמת אינני מבין את ההצדקה לכתוב אותם ולפרסמם ברבים, כשהכותב מודע לכך שדבריו יגרמו לאנשים רבים פגיעה קשה ביותר. אולם יחד עם זאת, אני מסכים עם הטענה שישנה גם חשיבות שאנשים ידעו שיש לצערנו בתוך המחנה אנשים בעלי תפיסת עולם כה שגויה ומופרכת.

הדבר החמור ביותר מבחינתי, זו הבמה המכובדת שניתנה לדברי האיוולת הללו. אתר "צריך עיון" הוא אתר מכובד מאוד, שדורש מהכותבים רף גבוה גם מבחינת התוכן וגם מבחינת הצורה. זהו אתר בעל תפיסת עולם ברורה, והוא זהיר מאוד לא לחרוג מגבולות השיח הלגיטימי בעיניו בתוך המרחב הפנים-חרדי. בשל כך, פרסום של מאמר כזה, הוא באופן ברור מתן לגיטימציה לדעה כזו, גם אם לא מסכימים איתה, ולענ"ד מדובר בעמדה שהיא לחלוטין מחוץ לגבולות הלגיטימיות.

אני מצפה מהאתר להסיר לאלתר את המאמר הפוגעני הזה, ולפרסם התנצלות בפני הקוראים שנפגעו מתוכנו. אני גם סבור שיו"ר ש"ס הרב אריה דרעי שפרסם בעבר מאמר באתר זה, ואתר "כיכר השבת" שמקיים שיתופי פעולה עם כתב העת, צריכים לדרוש את הסרת המאמר כתנאי לכל שיתוף פעולה מכאן ולהבא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה