חפש בבלוג זה

יום רביעי, 3 באפריל 2019

חרדים יוצאים מן הכלל

הרב אריאב עוזר שליט"א
בשיחה שהתפרסמה לאחרונה (להאזנה, לקריאה), נשמע הרב אריאב עוזר שליט"א ראש ישיבת "אתרי" בירושלים מדבר בחריפות כנגד "החרדים המודרנים". הדבר היה לפלא בקרב רבים, היות וישיבת "אתרי" לאורך שנים מיועדת לבני משפחות חרדיות מודרניות. על מנת להבין את כוונתו, יש צורך להבין את ההתפלגות הפנימית בתוך הציבור החרדי המתאפיין בפתיחות יחסית לזרם המרכזי (מיינסטרים) החרדי.

ארבע מידות בחרדים היוצאים מן הכלל (מהזרם המרכזי)
  1. החרדים המודרנים - מדובר כבר בדור שני או שלישי של חרדים ששולחים את ילדיהם למוסדות עם לימודי ליב"ה מלאים, את בניהם ל"ישיבות תיכוניות חרדיות", ואת בנותיהם לתיכונים עם בגרות מלאה. הם אנשים עובדים ומשכילים ובעלי הכנסות גבוהות יחסית, חיים בפתיחות ובאינטרקציה עם החברה הישראלית, מקיימים מערכת יחסים של סטטוס-קוו עם המנהיגות הרבנית החרדית, של כבוד הדדי ושל תלות הדדית. הם תורמים לישיבות הגדולות הליטאיות, ובניהם מתקבלים אליהן. זוהי קבוצה קטנה ואליטיסטית, שאיננה גדילה כל כך מבחינה מספרית, מפני שחלק מילדיה נטמעים בזרם המרכזי החרדי. הדוגמה המובהקת והמוכרת לציבור זה, היא דמותו ומשפחתו של עו"ד יעקב וינרוט ז"ל.
  2. החרדים החדשים - דור ראשון לחרדיות מודרנית, רובם למדו בחינוך החרדי השמרני ללא לימודי ליב"ה, וניסו לפלס את דרכם לחיים במאמצים גדולים, לעבודה / ללימודים מקצועיים או אקדמיים / לשירות צבאי או אזרחי. פעמים רבות הם חווים קונפליקטים מול החברה שבה גדלו, ההורים, מול בן/בת הזוג, מול עצמם. הם מרגישים לא אחת אבודים, מבחינה כלכלית וחברתית. אין מי שידאג להם, הזרם המרכזי דוחה אותם, והחרדים המודרנים לא ממש מבינים לליבם. החשש הגדול שלי הוא שקבוצה זו תחלש מבחינה רוחנית, וחלקם יהיו ברבות הימים "חרדים לייט" או חרד"שים.
  3. חרדים ביקורתיים - בוגרי עולם הישיבות החרדי ובוגרות הסמינרים החרדים, שאינם מרוצים מהמצב הקיים בתחומים שונים, אולם מבקשים להישאר חלק בלתי נפרד מהקהילה שבה גדלו, ולנסות לשפר במידת האפשר מה שביכולתם לעשות, תוך זהירות מרבית שלא יפגעו בהם. הם מאמינים שהחברה החרדית היא עדיין המקום הטוב ביותר, וכל אפשרות אחרת היא גרועה יותר. נראה לי שזו המגמה הברורה של הרב דוד לייבל שליט"א ראש "אחוות תורה", וכמדומני שגם הרב דוד בלוך שליט"א מצדד בכך, למרות ביקורתו הרבה והנוקבת על המצב הקיים.
  4. חרדיות תורנית - חרדים המבקשים ליצור אלטרנטיבה חדשה לחרדיות, עם שמירה על העקרונות המקוריים של הקהילה החרדית, תוך התאמתם המעשית לאתגרי התקופה. בינתיים, אני מוצא כאן מתי מעט, נער יספרם.
דבריו של הרב עוזר כוונו אפוא לקבוצה השניה, בעוד שתלמידי הישיבה לאורך שנים משתייכים לקבוצה הראשונה.

7 תגובות:

  1. בהכירי את שתי המשפחות הורי החתן והכלה, התאוריה קצת שברירית. המשפחות שייכות לגמרי לקבוצה הראשונה

    השבמחק
    תשובות
    1. הצדדים המדוברים שייכים לקבוצה הראשונה בלבד.
      מכיר אותם טוב - צד אחד אפילו נוטה למיזרחי (יש בן בצבא)

      מחק
    2. אינני מכיר את המשפחות ואני מתאר לעצמי שהצדק איתך, אבל יחד עם זאת ברור שכשהרב אריאב מדבר בהכללה על "חרדים מודרנים" הוא לא מדבר על אנשים כמו עו"ד יעקב וינרוט שהוא עצמו דיבר הרבה בשבחו, הוא כנראה בא לומר שגם בקרב הקבוצה הראשונה יש כאלו שיורדים ברמת הדתית כפי שקורה בקבוצה השניה.

      מחק
  2. ״חרדיות תורנית״ זה מושג פצצה, וחייבים להמשיך שכל חרדיות אחרת היא ״חרדיות מינהגית״

    השבמחק
  3. בצלאל היקר אני יכול לומר לך בידיעה ברורה ומוחלטת שהרב אריאב בז בתכלית הביזיון לכל 4 הסוגים שהגדרת (למעשה החלוקה האמיתית היא לשתי קבוצות מספר 1 ו- 2 כש- 3,4 הם תתי קבוצות של כל אחד מהם משום שיש בהם נציגים לשתי הקבוצות הראשיות) ובמיוחד ובפרט לקבוצה 1 ואליהם ורק אליהם הוא התכוון בשיחתו הנ"ל.
    וכן אף לאנשים כיעקב ויינרוט ז"ל הוא בז בתכלית והדברים ידועים וברורים לכל מי שמכירו היום.
    הכרותך איתו בצלאל היא מלפני הרבה שנים כנראה מתקופתך באיתרי, כפי הנראה דברים השתנו מאז בגישתו זאת אומרת הקצינו או שזו תמיד הייתה דעתו והוא רק הסתיר אותה במעטה הנחמדות שלו.
    כמובן שלקבוצה 2 הוא בכלל לא התכוון בגלל שכמו שאמרת בעצמך מעטים מאוד ממנה לומדים בישיבת איתרי.
    בהחלט הייתה לו גם שיחה נגד קבוצה 2 אך היא לא התפרסמה מחוץ לישיבה, בשיחה זו הוא יצא גם נגדך בצלאל בפירוש בחרפות וגידופים והגדיר אותך ואת שכמוך כ"לא דתיים" (עפ"ל).

    השבמחק
    תשובות
    1. מעניין מאוד.
      איך ההורים של התלמידים מתייחסים לדברים הללו?
      האם מה שנראה בסרטו זה הוא מראית עין בלבד?
      http://beinenu.com/lessons/%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%91-%D7%A2%D7%95%D7%96%D7%A8-%D7%9B%D7%A0%D7%A1-%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%A6%D7%9C-%D7%A2%D7%95%D7%93-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%95%D7%99%D7%A0%D7%A8%D7%95%D7%98

      מחק
  4. ניתוח מרשים, מבריק ומדויק. יישר כוח. רציתי לבקש חידוד (אפשר על ידי דוגמא הנהגתית או דמות) להבדל בין קבוצה מספר 3 לקבוצה מספר 4.

    השבמחק